مدیریت و اقتصاد چوب
علی رضانژاد؛ حبیب الله عرب تبار فیروز جایی
چکیده
در این تحقیق با هدف شناخت دوام طبیعی چوب درون بلندمازو(Quercus castaneafolia) ، اثر اشباع با ماده حفاظتی سلکور نیز بررسی شد. چارچوب کلی این تحقیق براساس آییننامه شماره D-1758-86 استاندارد ASTM و ابعاد نمونههای آزمونی برابر mm 457×19×19 بود. نمونهها از چوبهای راست تار و بدون عیوب مشهود انتخاب شدند. تیمارها شامل چوب درون بلندمازو در حالتهای ...
بیشتر
در این تحقیق با هدف شناخت دوام طبیعی چوب درون بلندمازو(Quercus castaneafolia) ، اثر اشباع با ماده حفاظتی سلکور نیز بررسی شد. چارچوب کلی این تحقیق براساس آییننامه شماره D-1758-86 استاندارد ASTM و ابعاد نمونههای آزمونی برابر mm 457×19×19 بود. نمونهها از چوبهای راست تار و بدون عیوب مشهود انتخاب شدند. تیمارها شامل چوب درون بلندمازو در حالتهای طبیعی و اشباع شده با سلکور 5% و تکرارهای هر تیمار20 عدد بود. نمونه های آزمونی در دو ایستگاه تحقیقاتی (چمستان در استان مازندران و شلمان در استان گیلان)، داخل خاک نصب شدند. براساس نتایج این بررسی، چوب گونه بلندمازو در حالت طبیعی بسیار کم دوام میباشد. هیچ یک از نمونههای اشباع شده با سلکور پس از 60 ماه تخریب نشدند.
مدیریت و اقتصاد چوب
علی رضانژاد؛ حبیب الله عرب تیار
چکیده
در این تحقیق با هدف شناخت دوام طبیعی چوب درون بلندمازو در مقابل موریانه، اثر اشباع با مواد حفاظتی سلکور و کرئوزوت نیز بررسی گردید. چارچوب کلی این تحقیق براساس آیین نامه شماره D-1758-86 استاندارد ASTM و ابعاد نمونههای آزمونی برابرmm 457×19×19 بود. نمونهها از چوبهای راست تار و بدون عیوب مشهود انتخاب شدند. تیمارها شامل چوب درون بلندمازو ...
بیشتر
در این تحقیق با هدف شناخت دوام طبیعی چوب درون بلندمازو در مقابل موریانه، اثر اشباع با مواد حفاظتی سلکور و کرئوزوت نیز بررسی گردید. چارچوب کلی این تحقیق براساس آیین نامه شماره D-1758-86 استاندارد ASTM و ابعاد نمونههای آزمونی برابرmm 457×19×19 بود. نمونهها از چوبهای راست تار و بدون عیوب مشهود انتخاب شدند. تیمارها شامل چوب درون بلندمازو در حالتهای طبیعی، اشباع شده با سلکور 5% و اشباع شده با کرئوزوت و تکرارهای هر تیمار 20 عدد بود. براساس نتایج این بررسی گونه یادشده در حالت طبیعی بسیارکم دوام میباشد. هیچ یک از نمونههای اشباع شده با سلکور پس از 60 ماه و اشباع شده با کرئوزوت پس از 36 ماه استقرار در خاک در ایستگاه الباجی و نمونههای اشباع شده با سلکور و کرئوزوت پس از 41 ماه در ایستگاه میش مست تخریب نشدند.
مدیریت و اقتصاد چوب
حبیب الله عرب تبار فیروزجایی؛ علی رضانژاد
چکیده
در این بررسی مقاومت چوب درون Eucalyptus intertexta R.T.Baker در حالتهای طبیعی و تیمار شده به صورت آزمایش میدانی (field test)در مقابل خسارت موریانه ها طبق توصیه انجمن بین المللی حفاظت چوب (IRG/WP-1290) و آیین نامه استاندارد شماره ASTM D-1758 مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابعاد نمونه ها25×2.5×2.5 ،30×8×8 ، 47×2×2سانتیمتر بودند ...
بیشتر
در این بررسی مقاومت چوب درون Eucalyptus intertexta R.T.Baker در حالتهای طبیعی و تیمار شده به صورت آزمایش میدانی (field test)در مقابل خسارت موریانه ها طبق توصیه انجمن بین المللی حفاظت چوب (IRG/WP-1290) و آیین نامه استاندارد شماره ASTM D-1758 مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابعاد نمونه ها25×2.5×2.5 ،30×8×8 ، 47×2×2سانتیمتر بودند که با کرئوزوت و سلکور و به روش بتل (Bethel) اشباع شدند. میانگین میزان جذب کرئوزوت و سلکور به ترتیب 22 ،53 و 5.62 کیلوگرم در هر متر مکعب بود. نتایج نشان داد که خسارت موریانه ها برروی نمونه های شاهد چوب درون E.intertexta پس از مدت 9 سال، به میزان حدود %70 بود و آثار پوسیدگی نرم (saft rot) برروی همه نمونه ها مشاهده می شد. نمونه های تیمار شده چوب درون E.intertexta، با کرئوزت و سلکور پس از مدت زمان شش سال سالم، اما در سال هفتم خسارت موریانه ها بر روی این نمونه ها شروع شد که میزان تقریبی آن بر روی نمونه های تیمار شده چوب با ماده حفاظتی سلکور حدود %20 تعیین گردید. در کل این گونه در برابر خسارت موریانه دارای مقاومت متوسط است.
مدیریت و اقتصاد چوب
حبیب الله عرب تبار فیروزجایی؛ علی رضانژاد؛ عبدالرحمن حسین زاده
چکیده
وام چوب Eucalyptus intertexta R.T.Baker در حالت های طبیعی و تیمار شده با مواد حفاظتی سلکور و کرئوزوت در برابر قارچ رنگین کمان (Trametes versicolor L.ex fr) مورد بررسی قرار گرفت. خسارت قارچ بر روی چوب درون نمونه هایی به ابعاد 1.5×2.5×5 سانتیمتر، در آزمایشگاه با روش Kolleshale طبق استاندارد DIN آلمان به شماره 52176 و استاندارد B.S. انگلستان ...
بیشتر
وام چوب Eucalyptus intertexta R.T.Baker در حالت های طبیعی و تیمار شده با مواد حفاظتی سلکور و کرئوزوت در برابر قارچ رنگین کمان (Trametes versicolor L.ex fr) مورد بررسی قرار گرفت. خسارت قارچ بر روی چوب درون نمونه هایی به ابعاد 1.5×2.5×5 سانتیمتر، در آزمایشگاه با روش Kolleshale طبق استاندارد DIN آلمان به شماره 52176 و استاندارد B.S. انگلستان به شماره 838 مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که درصد کاهش جرم نمونه های چوب اعم از دوام طبیعی (تیمار نشده) و تیمار شده در مجاورت با قارچ و مقایسه آنها با یکدیگر، قارچ بر روی نمونه های اشباع شده چوب، تاثیری نداشته و بر روی نمونه های دوام طبیعی چوب، کاهش جرمی کمتر از 4 درصد داشته است که بدین ترتیب، چوب درون آن، جزء چوب های با دوام محسوب می شود.
مدیریت و اقتصاد چوب
علی رضانژاد؛ حبیب الله عرب تبار فیروزجایی
چکیده
نمونه های آزمونی از گونه های راش ((Fagus orientalis، بلند مازو (Quercus castaneafolia)، ممرز (Carpinus betulus)، توسکا (Alnus subcordata)، چنار (Platanus orientalis)، اکالیپتوس کاملدولنسیس (Eucalyptuscamaldulensis) و کرت (Acacia Arabica)، به ابعاد 20×75×200 میلیمتر تهیه و به روش بتل با مواد حفاظتی کرئوزوت و سلکور 5% اشباع شدند. نمونه های اشباع شده همراه نمونه ...
بیشتر
نمونه های آزمونی از گونه های راش ((Fagus orientalis، بلند مازو (Quercus castaneafolia)، ممرز (Carpinus betulus)، توسکا (Alnus subcordata)، چنار (Platanus orientalis)، اکالیپتوس کاملدولنسیس (Eucalyptuscamaldulensis) و کرت (Acacia Arabica)، به ابعاد 20×75×200 میلیمتر تهیه و به روش بتل با مواد حفاظتی کرئوزوت و سلکور 5% اشباع شدند. نمونه های اشباع شده همراه نمونه های شاهد این گونه ها در سواحل بندر ماهشهر، بندر ترکمن و بندر بوشهر در داخل دریا نصب شدند. دوام نمونه های آزمونی در مقابل حفاران دریایی (marine borers) در ساحل ماهشهر پس از 8، 17، 23، 28، 35 و 49 ماه، در ساحل بندر ترکمن پس از 8، 14، 22، 29 و 39 ماه و در بندر نوشهر پس از 8، 18، 25، 31 و 40 ماه استقرار در آب دریا، بر اساس دستورالعمل شماره M19-67 و دستورالعمل شماره 4432 انجمن جهانی حفاظت چوب (IRG/WP-4432)، (1985، مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان داد که نمونه های شاهد بلوط، راش، ممرز و توسکا پس از 23 ماه، چنار پس از 35 ماه و کرت پس از 49 ماه کاملا تخریب شدند. نمونه های شاهد اکالیپتوس کاملدولنسیس پس از 49 ماه تخریب نشدند. همه نمونه های اشباع شده با سلکور و کرئوزوت گونه های بلوط، راش و ممرز پس از 49 ماله و گونه های توسکا، چنار، اکالیپتوس و کرت پس از 35 ماه استقرار در آب دریا بدون علایم تخریب بودند. نمونه های آزمونی شاهد و اشباع شده در سواحل بندر ترکمن و نوشهر در دریای خزر پس از حدود 4 سال استقرار در دریا، به وسیله حفاران دریایی تخریب نشدند. بر اساس بررسیهای انجام شده سواحل جنوب دریای خزر فاقد حفاران دریایی مخرب چوب می باشد.
مدیریت و اقتصاد چوب
حبیب الله عرب تبار فیروزجایی؛ علی رضانژاد؛ عبدالرحمن حسین زاده
چکیده
در این بررسی چوبهای سبز و تازه قطع شده تبریزی (Populus nigra L. var. italica) به روش تیوب لاستیکی اشباع گردیدند. پس از قطع درختان و اندازه بری چوب، بلافاصله فقط سر قطور تیر به طول حدود 15 سانتیمتر پوست کنی شدند. یک سر تیوب لاستیکی در قسمت پوست کنی شده نیز قرار گرفته و با نوار لاستیکی محکم بسته شد. تیرها در حالت شیب دار قرار گرفتند به ...
بیشتر
در این بررسی چوبهای سبز و تازه قطع شده تبریزی (Populus nigra L. var. italica) به روش تیوب لاستیکی اشباع گردیدند. پس از قطع درختان و اندازه بری چوب، بلافاصله فقط سر قطور تیر به طول حدود 15 سانتیمتر پوست کنی شدند. یک سر تیوب لاستیکی در قسمت پوست کنی شده نیز قرار گرفته و با نوار لاستیکی محکم بسته شد. تیرها در حالت شیب دار قرار گرفتند به طوری که سر قطور تیرها حداقل 45 سانتیمتر بالاتر از سر باریک آن قرار داشتند. ماده حفاظتی محلول در آب سلکور (ACC) که حاوی اسید کرومیک با نسبت 1.7 درصد، سولفات مس با نسبت 50% و دی کرومات سدیم با نسبت 48.3% بود با غلظت 5% آماده و در داخل تیوب لاستیکی ریخته شد. ابتدا شیره گیاهی (آب چوب) از سر باریک تیر جاری، بعد ماده حفاظتی از آن جاری شد. زمانی که سطح ماده حفاظتی داخل تیوب، از مقطع تیر کمی پایین تر آمده بود، تیوب از سر تیر جدا شده و تیر در حالت افقی (بدون شیب) قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان داد که چوب برون تبریزی به طور کامل و چوب درون آن تقریبا تا حدود کمی اشباع گردیدند. مدت زمان اشباع در تیرهایی که درختان آنها خوب آبیاری شده و دارای تنه راست و کم گره باشند، کمتر است.
مدیریت و اقتصاد چوب
علی رضانژاد؛ حبیب الله عرب تبار فیروزجایی؛ عبدالرحمن حسین زاده
چکیده
نمونه های آزمونی از گونه های توسکا (Alnus subcordata)، چنار (Platanus orientalis)، اکالیپتوس کاملدولنسیس (Eucalyptus camaldulensis) و کرت (Acacia arabica) به ابعاد 200×75×20 میلیمتر تهیه و به روش بتل با مواد حفاظتی کرئوزوت و سلکور 5% اشباع شدند. نمونه های اشباع شده همراه نمونه های شاهد این گونه ها در ساحل بندر بوشهر در داخل دریا، نصب شدند. دوام نمونه های ...
بیشتر
نمونه های آزمونی از گونه های توسکا (Alnus subcordata)، چنار (Platanus orientalis)، اکالیپتوس کاملدولنسیس (Eucalyptus camaldulensis) و کرت (Acacia arabica) به ابعاد 200×75×20 میلیمتر تهیه و به روش بتل با مواد حفاظتی کرئوزوت و سلکور 5% اشباع شدند. نمونه های اشباع شده همراه نمونه های شاهد این گونه ها در ساحل بندر بوشهر در داخل دریا، نصب شدند. دوام نمونه های آزمونی در مقابل حفاران دریایی (marine borers) پس از 9، 15، 24، 29، 38، 47، 53، 58 و 64 ماه استقرار در آب دریا، براساس آیین نامه شماره D-2481 استاندارد ASTM و دستورالعمل شماره4432 انجمن جهانی حفاظت چوب (IRG)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان داد که نمونه های شاهد توسکا و چنار پس از 9 ماه و اکالیپتوس کاملدولنسیس پس از 20 ماه و کرت پس از 29 ماه استقرار در دریا، به طور کامل تخریب شدند. نمونه های توسکا و چنار اشباع شده با سلکور، پس از 38 ماه استقرار در دریا، به درجه تخریب 0 (تخریب کامل) رسیدند. نمونه های توسکا و چنار اشباع شده با کرئوزوت، پس از 64 ماه به وسیله حفاران دریایی تخریب نشدند ولی آثار پوسیدگی نرم در سطوح نمونه ها به طور کامل مشهود بود. نمونه های آزمونی اکالیپتوس کاملدولنسیس اشباع شده با کرئوزوت پس از 53 ماه و همینطور کرت اشباع شده با کرئوزوت، پس از34 ماه استقرار در دریا، به طور کامل تخریب شدند. علت آن ممکن است میزان پایین جذب کرئوزوت در نمونه های اکالیپتوس کاملدولنسیس و کرت باشد.
مدیریت و اقتصاد چوب
حبیب الله عرب تبار فیروزجایی؛ علی رضانژاد؛ عبدالرحمن حسین زاده
چکیده
نمونه های آزمودنی از گونه های بلند مازو (Quercus castaneafolia)، ممرز (Carpinus betulus)، راش (Fagusorientalis)، توسـکا (Alnus subcordata)، چنار (Platanus orientalis) و کرت (Acasia arabica) به ابعاد 200×75×20میلیمتر تهیه شدند. نمونه های آزمودنی گونه های بلند مازو و ممرز به روش بتل با ماده حفاظتی کرئوزوت اشباع شدند. نمونه های اشباع شده همراه نمونه های شاهد این گونه ...
بیشتر
نمونه های آزمودنی از گونه های بلند مازو (Quercus castaneafolia)، ممرز (Carpinus betulus)، راش (Fagusorientalis)، توسـکا (Alnus subcordata)، چنار (Platanus orientalis) و کرت (Acasia arabica) به ابعاد 200×75×20میلیمتر تهیه شدند. نمونه های آزمودنی گونه های بلند مازو و ممرز به روش بتل با ماده حفاظتی کرئوزوت اشباع شدند. نمونه های اشباع شده همراه نمونه های شاهد این گونه ها در ساحل بندر چابهار در داخل دریا نصب شدند. دوام نمونه های آزمودنی در مقابل عوامل مخرب دریایی (marine borers) پس از مدت 8، 12، 24 و 33 ماه استقرار در آب دریا، براساس آیین نامه شماره D-2481 استاندارد ASTM مورد ارزیابی قرار گرفتند. براساس نتایج ارزیابی نمونه های آزمودنی، نمونه های شاهد توسکا پس از 8 ماه به درجه تخریب 0، بلند مازو، ممرز و راش پس از مدت 12 ماه به درجه تخریب 0 و کرت پس از مدت 12 ماه به درجه تخریب 3.8 رسیدند. نمونه های آزمونی اشباع شده با کرئوزوت گونه های بلند مازو پس از مدت 24 ماه استقرار در دریا و ممرز پس از مدت 33 ماه استقرار در دریا، به درجه تخریب 0 رسیدند. بدین ترتیب، اشباع با کرئوزوت، باعث افزایش دوام چوبها در مقابل حفاران دریایی تقریبا به میزان دو برابر نمونه های شاهد شد.
علی رضانژاد؛ حبیب الله عرب تبار فیروزجایی؛ عبدالرحمن حسین زاده
چکیده
نمونه های آزمونی از گونه های راش (Fagus orientalis)، بلــند مـازو (Quercus castaneafolia) و ممرز (Carpinusbetulus) و به ابعاد 200×75×20 میلیمتر تهیه و به روش بتل با مواد حفاظتی کرئوزوت ونمک محلول در آب سلکور اشباع شدند. نمونه های اشباع شده به همراه نمونه های شاهد این گونه ها در ساحل بندر بوشهر در داخل دریا نصب شدند. دوام نمونه های آزمونی در مقابل ...
بیشتر
نمونه های آزمونی از گونه های راش (Fagus orientalis)، بلــند مـازو (Quercus castaneafolia) و ممرز (Carpinusbetulus) و به ابعاد 200×75×20 میلیمتر تهیه و به روش بتل با مواد حفاظتی کرئوزوت ونمک محلول در آب سلکور اشباع شدند. نمونه های اشباع شده به همراه نمونه های شاهد این گونه ها در ساحل بندر بوشهر در داخل دریا نصب شدند. دوام نمونه های آزمونی در مقابل حفاران دریایی (marine borers) پس از 5، 9، 15، 24، 29، 38 ماه استقرار در آب دریا، براساس آیین نامه شماره D-2481 استاندارد ASTM مورد ارزیابی قرار گرفتند. براساس نتایج ارزیابی نمونه های آزمونی، نمونه های شاهد راش و ممرز در مدت حدود 9 ماه و بلند مازو پس از 14 ماه به درجه تخریب 0 رسیدند. نمونه های آزمونی اشباع شده با سلکور گونه های راش، بلند مازو و ممرز پس از 14 ماه استقرار در دریا، به درجه تخریب 0 رسیدند. به این ترتیب، اشباع با سلکور، باعث افزایش قابل توجه دوام چوبها در مقابل حفاران دریایی نمی شود. نمونه های آزمونی اشباع شده با کرئوزوت گونه های راش پس از 29 ماه، بلند مازو و ممرز پس از 38 ماه استقرار در دریا به درجه تخریب 0 رسیدند.
مدیریت و اقتصاد چوب
حبیب الله عرب تبار فیروزجایی؛ علی رضانژاد؛ عبدالرحمن حسین زاده
چکیده
گونه های مورد بررسی در این مطالعه راش، بلندمازو، ممرز، توسکا، چنار، اکالیپتوس کاملدولنسیس و کرت بودند. هر گونه، دارای سه تیمار شامل نمونه های شاهد (طبیعی)، اشباع شده با کرئوزوت و سلکور با روش سلول پر بودند. ابعاد نمونه های آزمونی 20´7.5´2 سانتیمتر بود که نمونه های اشباع شده و شاهد به طور جداگانه در ایستگاه دریایی بندرعباس نصب ...
بیشتر
گونه های مورد بررسی در این مطالعه راش، بلندمازو، ممرز، توسکا، چنار، اکالیپتوس کاملدولنسیس و کرت بودند. هر گونه، دارای سه تیمار شامل نمونه های شاهد (طبیعی)، اشباع شده با کرئوزوت و سلکور با روش سلول پر بودند. ابعاد نمونه های آزمونی 20´7.5´2 سانتیمتر بود که نمونه های اشباع شده و شاهد به طور جداگانه در ایستگاه دریایی بندرعباس نصب شدند. دوام نمونه ها پس از 24, 18, 12, 9 و 36 ماه استقرار در دریا با معیار IRG/WP/4432 (1985)مورد ارزیابی قرار گرفتند. بر اساس نتایج ارزیابی نمونه های آزمونی، هیچیک از چوب های مورد بررسی در حالت طبیعی (بدون تیمار حفاظتی) در مقابل حفاران دریایی مقاوم نبودند. اشباع چوب با کرئوزوت و به روش بتل (Bethel)، باعث افزایش دوام چوب شد و غیر از گونه ممرز که نمونه های اشباع شده آن تخریب شدند، بقیه گونه ها پس از 36 ماه استقرار در دریا همچنان بدون علایم تخریب باقی ماندند. اشباع با نمک محلول در آب (سلکور)، باعث افزایش قابل توجه داوم چوب ها نشد و نمونه های اشباع شده با آن در مدت کمتر از 15 ماه تخریب شدند.
علی رضانژاد؛ حبیب الله عرب تبار فیروزجایی
چکیده
در این تحقیق، سازه های چوبی دریایی بویژه شناورها و لنج ها و پایه های چوبی تقریبا در کلیه سواحل و بنادر جنوب شمال ایران مورد مطالعه قرار گرفتند و اثر عوامل و شدت تخریب در آنها بررسی شد. بر اساس نتایج این بررسی، تاسیسات چوبی در سواحل شمالی در مقایسه با سواحل جنوبی کشور، بیشتر تحت تاثیر آسیب و خسارت قارچی قرار دارند. علاوه بر وجود انواع ...
بیشتر
در این تحقیق، سازه های چوبی دریایی بویژه شناورها و لنج ها و پایه های چوبی تقریبا در کلیه سواحل و بنادر جنوب شمال ایران مورد مطالعه قرار گرفتند و اثر عوامل و شدت تخریب در آنها بررسی شد. بر اساس نتایج این بررسی، تاسیسات چوبی در سواحل شمالی در مقایسه با سواحل جنوبی کشور، بیشتر تحت تاثیر آسیب و خسارت قارچی قرار دارند. علاوه بر وجود انواع پوسیدگی در داخل شناورها و تاسیسات چوبی ساحلی، آثار پوسیدگی نرم در سطوح چوبهای مستقر در دریا مشاهده شد. به علت کم بودن میزان نمک و پایین بودن شوری آب در دریای خزر، غیر از فعالیت چوب چسبها، خسارت حفاران دریایی مشاهده نگردید. چوب چسب ها مثل بالانوسها و مارتزیا به سطوح چوب می چسبند. صدف چوب چسب ها در شناورها و پایه های چوبی در دراز مدت باعث تخریب فیزیکی می شوند و نیز در بدنه شناورها باعث چسبیدن بیشتر جلبکها شده، از بازده موتور محرکه می کاهد. بر اساس نتایج این تحقیق، سواحل جنوبی دریای خزر فاقد حفاران دریایی مخرب چوب می باشد. در سواحل جنوب، علاوه بر پوسیدگی، خسارت عمده به چوبها به وسیله حفاران دریایی انجام می گیرد. در سواحل شرقی استان خوزستان به علت ورود آبهای شیرین از رودهای پر آب منطقه به خلیج فارس و نیز عبور شناورها از آبهای شیرین، تخریب حفاران دریایی از دیگر سواحل جنوب کشور از شدت کمتری برخوردار است.
فیزیک و مکانیک چوب
حبیب الله عرب تبار؛ عبدالرحمن حسین زاده؛ علی رضانژاد؛ قنبر ابراهیمی
چکیده
اهمیت اقتصادی و کاهش شدی منابع تولید چوب، نیاز حیاتی به توسعه راه آهن ایران، بهره برداری از تعداد حدود 5000000 اصله تراورس چوبی، نیاز سالانه به 500000 اصله تراورس جدید، بررسی در مورد امکان استفاده از چوبهای کم قطر، کم ضخامت، کناره های برش تراورس و چوبهای با درجات پایین تر را برای تولید تراورس ضروری می نماید. در این تحقیق برای نیل به اهداف ...
بیشتر
اهمیت اقتصادی و کاهش شدی منابع تولید چوب، نیاز حیاتی به توسعه راه آهن ایران، بهره برداری از تعداد حدود 5000000 اصله تراورس چوبی، نیاز سالانه به 500000 اصله تراورس جدید، بررسی در مورد امکان استفاده از چوبهای کم قطر، کم ضخامت، کناره های برش تراورس و چوبهای با درجات پایین تر را برای تولید تراورس ضروری می نماید. در این تحقیق برای نیل به اهداف فوق طراحی و ساخت دو نوع تراورس دو لنگه (دو نیم تراورس به صورت کنار هم و دو نیم تراورس بصورت روی هم)، که ابعاد هر لنگه 12.5×15×260 و 7.5×25×260 سانتیمتر باشد، مورد مطالعه قرار گرفت. نحوه طراحی و ساخت تراورسهای دو لنگه با تغییراتی، از الگوی کلی تراورسهای معمولی تبعیت می نماید که دو لنگه تراورس کنار هم (در پهنا) و دو لنگه تراورس روی هم (در ضخامت) قرار گرفته و با پیچ و مهره مهار شدند.جهت ارزیابی و مقایسه تراورسهای دو لنگه با تراورسهای معمولی، 15 اصله تراورس مدل با مقیاس یک سوم ساخته شد. بر اساس نتایج آزمایش خمش استاتیک، مقاومت خمشی مدل تراورسهای معمولی و تراورس دو لنگه کنار هم، تقریبا یکسان شد. مقاومت خمشی تراورس دو لنگه روی هم، از دو مدل دیگر، کمتر شد.تراورسهای در ابعاد واقعی، جهت جمع آوری مشاهدات چند ساله، در زیر ریل راه آهن قرار گرفتند. نتایج مشاهدات نشان می دهند که تراورسهای دو لنگه کنار هم از کارآیی بهتری نسبت به تراورسها دو لنگه روی هم برخوردار هستند.