الهام گودرزی؛ آژنگ تاج دینی؛ شادمان پورموسی؛ احمد جهان لتیباری؛ مهران روح نیا
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی انتظارات و ترجیحات مصرفکنندگان مبلمان منزل و اداری با استفاده از آزمونهای ناپارامتری است. جامعه آماری این تحقیق مشتریان صنعت مبلمان چوبی منزل و اداری در شهر تهران بوده و روش نمونهگیری، طبقهبندیشده میباشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. شاخصهای تأثیرگذار اولیه با مطالعه منابع ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناسایی انتظارات و ترجیحات مصرفکنندگان مبلمان منزل و اداری با استفاده از آزمونهای ناپارامتری است. جامعه آماری این تحقیق مشتریان صنعت مبلمان چوبی منزل و اداری در شهر تهران بوده و روش نمونهگیری، طبقهبندیشده میباشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. شاخصهای تأثیرگذار اولیه با مطالعه منابع موجود گزینش و مدل وان و همکاران، بهعنوان مدل پایه در نظر گرفته شد. بعد از انجام مطالعات لازم، تنظیم پرسشنامه محقق ساخت و تحلیل عاملی دادهها، الگوی مفهومی تحقیق طراحی و با انجام یک تحقیق میدانی و تحلیل نتایج با استفاده از آزمون t- استودنت و آزمون فریدمن ارتباط بین ترجیحات مصرفکنندگان با 5 عامل و 17 زیرشاخص بررسی گردید. پایایی دادههای بهدستآمده با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. میانگین کلیه شاخصهای مورد بررسی بر اساس نتایج آمار توصیفی در حد متوسط ارزیابی شدند. مقادیر کمینه و بیشینه و انحراف معیار، عدم وجود دادههای پرت را نشان داد. با توجه به بزرگتر بودن سطح معناداری برای آزمون کولموگراف از خطای 5%، متغیرها منطبق بر توزیع نرمال فرض شدند. نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین کلیه شاخصهای تحقیق و ترجیحات مصرفکننده در مورد مبلمان منزل و اداری وجود دارد. بر اساس نتایج آزمون تیتک نمونهای، مصرفکنندگان در خرید مبلمان چوبی منزل و اداری عوامل مسئولیتپذیری شرکت، ویژگیهای محصول و فروشنده و عوامل داخلی را بیشتر از حد متوسط و عوامل ایمنی و ویژگیهای زیست محیطی را عملاً در حد متوسط ترجیح میدهند. ویژگیهای فروشنده، عوامل داخلی، عوامل مسئولیتپذیری شرکت، ویژگیهای محصول و عوامل ایمنی و ویژگیهای زیست محیطی، بهترتیب اولویتبندی شاخصها بر اساس آزمون فریدمن بهدست آمد.
مدیریت و اقتصاد چوب
الهام گورزی؛ آژنگ تاج دینی
چکیده
از دﻻﻳل ﻣﻬﻢ ﻧﺎﻛﺎﻣﻲ ﺷﺮکتهای ﺗﻮﻟﻴﺪی در ﺑﺎزارﻫﺎی ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ، ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ ﻋﺪم رﻗﺎﺑﺖﭘﺬﻳﺮی آنها در قیاس با رقبا اﺷﺎره ﻧﻤﻮد، لذا هدف از این مطالعه تعیین و رتبهبندی شاخصهای موثر بر رقابتپذیری صنعت مبلمان چوبی ایران با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی میباشد. برای این منظور با مطالعات و بررسی پژوهشهای ...
بیشتر
از دﻻﻳل ﻣﻬﻢ ﻧﺎﻛﺎﻣﻲ ﺷﺮکتهای ﺗﻮﻟﻴﺪی در ﺑﺎزارﻫﺎی ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ، ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ ﻋﺪم رﻗﺎﺑﺖﭘﺬﻳﺮی آنها در قیاس با رقبا اﺷﺎره ﻧﻤﻮد، لذا هدف از این مطالعه تعیین و رتبهبندی شاخصهای موثر بر رقابتپذیری صنعت مبلمان چوبی ایران با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی میباشد. برای این منظور با مطالعات و بررسی پژوهشهای صورت گرفته و مصاحبه با تعدادی از کارشناسان متخصص، شاخصهای موثر بر رقابتپذیری صنعت مبلمان چوبی ایران به 4 گروه اصلی و 19 زیرشاخص تقسیم شدند. درجه اهمیت شاخصها و زیرشاخصها پس از اخذ آرای کارشناسان با بکارگیری فرآیند تحلیل سلسله مراتبی تعیین شد. نتایج نشان داد که در میان شاخصهای سطح اصلی، شاخصهای اقتصادی، فنی، مواد و مصالح و انسانی بهترتیب دارای بالاترین ارزش وزنی میباشند. همچنین زیرشاخص طراحی موفق نسبت به سایر زیرشاخصها دارای بالاترین اولویت بوده و بعد از آن زیرشاخصهای مواد اولیه، مدیریت پایدار، نیروی انسانی متخصص، توسعه استاندارد، عرضه پایدار و برندسازی بهترتیب بالاترین اولویتها را بهخود اختصاص دادهاند.