مدیریت و اقتصاد چوب
امید حسین زاده
چکیده
DOR:98.1000/1735-0913.1397.33.522.65.4.1576.32
با توجه به رقابت شدید، تغییرات سریع، نیازهای جدید کارکنان و مشتریان و اصلاح شیوههای مدیریت سنتی برای استفاده بهینه ...
بیشتر
DOR:98.1000/1735-0913.1397.33.522.65.4.1576.32
با توجه به رقابت شدید، تغییرات سریع، نیازهای جدید کارکنان و مشتریان و اصلاح شیوههای مدیریت سنتی برای استفاده بهینه از قابلیتهای کارکنان، سازمانهای امروزی باید در راستای بهبود و نهادینهسازی بسترهای سازمانی کارآفرینی تلاش کنند. هدف تحقیق حاضر بررسی وضعیت کارآفرینی سازمانی در شرکتهای دولتی و خصوصی مبلمان و مقایسه آنها از نظر وضعیت کارآفرینی سازمانی بود. به همین منظور مؤلفههای مختلف کارآفرینی سازمانی در آنها انجام شد تا نقاط قوت و ضعفها مشخص شوند و تصمیمگیرندگان بتوانند با توجه به نتایج حاصل تصمیمهای مناسبی در راستای ارتقای کارآفرینی سازمانی اتخاذ کنند. با توجه به ماهیت موضوع و هدف تحقیق، این پژوهش از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی است. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد شده Margarita Hill (2003) بود و جامعه آماری شامل 963 نفر از سرمایههای انسانی (606 نفر در شرکتهای خصوصی و 357 نفر در شرکتهای دولتی) در 14 شرکت تولید مبلمان (12 شرکت خصوصی و دو شرکت دولتی) در استان تهران بود که بهصورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب (دولتی و خصوصی) و برحسب جدول کرجسی- مورگان حجم نمونهها مشخص شد. برای تعیین پایایی پرسشنامهها در این تحقیق از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. برای مقایسه کارآفرینی سازمانی در دو حوزه بخش خصوصی و دولتی از آزمون t دو نمونه مستقل استفاده شد. میانگین امتیاز کارآفرینی سازمانی در شرکتهای دولتی 06/132 و در شرکتهای خصوصی 77/154 بود. انحراف معیار در شرکتهای دولتی 78/28 و در مورد شرکتهای خصوصی 76/25 بود. نتایج آزمون t مستقل نشان داد، مقایسه میانگین کارآفرینی سازمانی بین دو گروه شرکتهای مبلمان دولتی و خصوصی در سطح % 99 معنادار است.