مدیریت و اقتصاد چوب
فرزاد حقیقیراد؛ امیررضا ابطحی؛ امیرمهیار ترابی
چکیده
در این مقاله موانع صادرات مبلمان از ایران شناسایی شده و با استفاده از متدولوژی ساختاری تفسیری رتبه بندی شده اند. به منظور شناسایی موانع صادرات ابتدا پیشینه پژوهش بررسی و لیستی از موانع استخراج شد. سپس با تعدادی از خبرگان در حوزه تولید و فروش مبلمان مصاحبه هایِ عمیق و نیمه ساخت یافته برگزار شد. از ادغامِ لیست حاصل از مطالعاتِ نظری و ...
بیشتر
در این مقاله موانع صادرات مبلمان از ایران شناسایی شده و با استفاده از متدولوژی ساختاری تفسیری رتبه بندی شده اند. به منظور شناسایی موانع صادرات ابتدا پیشینه پژوهش بررسی و لیستی از موانع استخراج شد. سپس با تعدادی از خبرگان در حوزه تولید و فروش مبلمان مصاحبه هایِ عمیق و نیمه ساخت یافته برگزار شد. از ادغامِ لیست حاصل از مطالعاتِ نظری و بررسیِ میدانی، مهمترین موانع در عرضه مبلمان به کشورهایِ خارجی تعیین شدند. در مرحله بعد، رابطه موانع با یکدیگر دو به دو توسطِ خبرگان مورد بررسی قرار گرفت و ماتریسِ مقایسات زوجی تکمیل شد. به پشتوانه مدلسازی ساختاری تفسیری و مدل مفهومی توسعه داده شده سطح هر یک از موانع مشخص شدند. نتایجِ مدلسازی نشان دهنده آن است که روابطِ ضعیفِ سیاسی ایران با سایرِ کشورها پیشران اصلی در صادراتِ ضعیف این نوع از محصولات است. در سطحِ دوم نوساناتِ نرخِ ارز، دور بودن از مبادیِ تأمین کننده مواد اولیه و روابط ضعیف با سفارت خانه ها نیز جزوِ موانعِ ریشه ای هستند.
مدیریت و اقتصاد چوب
امید حسین زاده
چکیده
DOR:98.1000/1735-0913.1397.33.522.65.4.1576.32
با توجه به رقابت شدید، تغییرات سریع، نیازهای جدید کارکنان و مشتریان و اصلاح شیوههای مدیریت سنتی برای استفاده بهینه ...
بیشتر
DOR:98.1000/1735-0913.1397.33.522.65.4.1576.32
با توجه به رقابت شدید، تغییرات سریع، نیازهای جدید کارکنان و مشتریان و اصلاح شیوههای مدیریت سنتی برای استفاده بهینه از قابلیتهای کارکنان، سازمانهای امروزی باید در راستای بهبود و نهادینهسازی بسترهای سازمانی کارآفرینی تلاش کنند. هدف تحقیق حاضر بررسی وضعیت کارآفرینی سازمانی در شرکتهای دولتی و خصوصی مبلمان و مقایسه آنها از نظر وضعیت کارآفرینی سازمانی بود. به همین منظور مؤلفههای مختلف کارآفرینی سازمانی در آنها انجام شد تا نقاط قوت و ضعفها مشخص شوند و تصمیمگیرندگان بتوانند با توجه به نتایج حاصل تصمیمهای مناسبی در راستای ارتقای کارآفرینی سازمانی اتخاذ کنند. با توجه به ماهیت موضوع و هدف تحقیق، این پژوهش از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی است. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد شده Margarita Hill (2003) بود و جامعه آماری شامل 963 نفر از سرمایههای انسانی (606 نفر در شرکتهای خصوصی و 357 نفر در شرکتهای دولتی) در 14 شرکت تولید مبلمان (12 شرکت خصوصی و دو شرکت دولتی) در استان تهران بود که بهصورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب (دولتی و خصوصی) و برحسب جدول کرجسی- مورگان حجم نمونهها مشخص شد. برای تعیین پایایی پرسشنامهها در این تحقیق از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. برای مقایسه کارآفرینی سازمانی در دو حوزه بخش خصوصی و دولتی از آزمون t دو نمونه مستقل استفاده شد. میانگین امتیاز کارآفرینی سازمانی در شرکتهای دولتی 06/132 و در شرکتهای خصوصی 77/154 بود. انحراف معیار در شرکتهای دولتی 78/28 و در مورد شرکتهای خصوصی 76/25 بود. نتایج آزمون t مستقل نشان داد، مقایسه میانگین کارآفرینی سازمانی بین دو گروه شرکتهای مبلمان دولتی و خصوصی در سطح % 99 معنادار است.