@article { author = {Byat kashkoli, Ali and Nazaryan, Morteza}, title = {Determination of proper college student chair dimension and comparison with the prevalent model}, journal = {Iranian Journal of Wood and Paper Science Research}, volume = {26}, number = {4}, pages = {772-784}, year = {2011}, publisher = {Research Institute of Forests and Rangelands}, issn = {1735-0913}, eissn = {2383-112X}, doi = {10.22092/ijwpr.2011.117253}, abstract = {Definition of furniture design and its products according to the principles of anthropometry is essential and meaningful. Dimensions of chair should optimize fitting based on anthropometric measurements of population. The research explores the appropriate chair dimension which best fit the anthropometric characteristics of Zabol students. The applied methodologies were descriptive and approximate. Anthropometric measurements of Zabol students, include back height, arm-shoulder to elbow, popliteal height, buttock popliteal height and hip circumference, and statistical analyzes, include Duncan analysis and descriptive statistics used and proper dimension of chair were determinate by the guideline.  A total of 140 students (15 female and 20 male representing each of the four bachelor duration) were sampled. Dimension of all chairs variety were recorded. Differences of anthropometric measurements of 60 people were measured to available education chair. The obtained results showed that the chair dimensions were greater than the acceptable limits for most students. If chair dimensions, include armrest height, seat height, seat depth, seat width and backrest height are equal to 20, 42, 38, upwards of 59 and 35 cm, match percent could be improved to 32%, also, 49%, 49%, upwards of 59% and 44%, respectively.}, keywords = {chair dimension,anthropometric measurements,match percents}, title_fa = {تعیین ابعاد مناسب صندلی دانشجویی و مقایسه آن با صندلی‌های مورد استفاده}, abstract_fa = { شناسایی روش دخالت اصول ارگونومی در طراحی مبلمان ضروری و مزایای زیادی دارد. ابعاد صندلی‌ها باید حداکثر تناسب را با ابعاد آنتروپومتری جامعه آماری داشته باشد. حال سئوال، اساسی این است که مناسبترین ابعاد صندلی برای جامعه آماری مورد مطالعه چه اندازه‌هایی باید باشد. با عنایت به این سئوال، روش‌شناسی تحقیق توصیفی و تخمینی بوده و از ابعاد آنتروپومتری دانشجویان دانشگاه زابل شامل ارتفاع شانه، ارتفاع آرنج، ارتفاع رکبی، طول رکبی کپل و عرض کپل و همچنین تجزیه و تحلیل آماری همانند آزمون مقایسه میانگین دانکن و معیارهای آمار توصیفی برای تعیین ابعاد صندلی مناسب استفاده شد. تعداد 15 نفر آقا و20 نفر خانم از هر سال تحصیلی دوره لیسانس که برابر140 نفر می‌باشد، انتخاب شدند. ابعاد هرکدام از تمام انواع صندلی‌های آموزشی دانشگاه اندازه‌گیری شد و اختلاف ابعاد آنتروپومتریک تعداد60 نفر از دانشجوبان یک نوع صندلی آموزشی که دارای حداکثر فراوانی بود، محاسبه شد. نتایج نشان می‌دهد که دانشجویان بر روی صندلی‌های بلندتر از حالت استاندارد می‌نشینند. اگر ارتفاع سطح دسته صندلی از سطح نشستگاه برابر20، ارتفاع سطح نشستگاه 42، عمق سطح نشستگاه 38، عرض سطح نشستگاه بیش از 59 و ارتفاع پشتی صندلی 35 سانتیمتر باشد، تناسب این ابعاد با ابعاد آنتروپومتری به‌ترتیب تا 32، 49، 49، بیش از 59 و 44 درصد بهبود می‌یابد.}, keywords_fa = {ابعاد صندلی,ابعاد آنتروپومتری,درصد تناسب}, url = {https://ijwpr.areeo.ac.ir/article_117253.html}, eprint = {https://ijwpr.areeo.ac.ir/article_117253_759d05f5dca05bfd2aae4ddfc046627e.pdf} }