@article { author = {Hosseinzadeh, Omid}, title = {Investigating the Status of Enterprise Entrepreneurship in Public and Private Companies Furniture}, journal = {Iranian Journal of Wood and Paper Science Research}, volume = {33}, number = {4}, pages = {522-530}, year = {2019}, publisher = {Research Institute of Forests and Rangelands}, issn = {1735-0913}, eissn = {2383-112X}, doi = {10.22092/ijwpr.2018.122795.1488}, abstract = {Given the intense competition, rapid changes, new employee and customer requirements, and the modification of traditional management practices to optimize the capabilities of employees, today's organizations should work towards improving and institutionalizing entrepreneurial enterprise platforms. The purpose of this study was to investigate the status of enterprise entrepreneurship in public and private furniture companies and compare them with regard to the status of the entrepreneurial organization. To this end, various components of organizational entrepreneurship were conducted in order to identify strengths and weaknesses, and decision-makers could, taking into account the results, make appropriate decisions in order to promote organizational entrepreneurship. Regarding the nature of the subject and purpose of the research, this research is a descriptive-survey method in terms of data collection method. The data collection tool was a standardized Margarita Hill questionnaire (2003). The statistical population consisted of 963 human capital (606 individuals in private companies and 357 in government companies) in 14 furniture manufacturing companies (12 private companies and two public companies) in Tehran province, which was determined randomly and with proportional (public and private) assignments, and according to the Kregis-Morgan table, the sample size was determined. To determine the reliability of the questionnaires, Cronbach's alpha method was used in this research. Two independent samples were used to compare organizational entrepreneurship in two areas of the private and public sector. The average enterprise entrepreneurship rating in government companies was 1.612 and in private companies were 154.77. Standard deviations in public corporations were 78.88 and for private companies were 76.25. The results of the independent t-test showed that the comparison of the mean of organizational entrepreneurship between the two groups of public and private furniture companies at the level of 99% is significant.}, keywords = {Organizational entrepreneurship,Tehran,Furniture,Human Capital}, title_fa = {بررسی وضعیت کارآفرینی سازمانی در شرکت‌های دولتی و خصوصی مبلمان}, abstract_fa = {                                                                                                   DOR:98.1000/1735-0913.1397.33.522.65.4.1576.32 با توجه به رقابت شدید، تغییرات سریع، نیازهای جدید کارکنان و مشتریان و اصلاح شیوه‌های مدیریت سنتی برای استفاده بهینه از قابلیت‌های کارکنان، سازمان‌های امروزی باید در راستای بهبود و نهادینه‌سازی بسترهای سازمانی کارآفرینی تلاش کنند. هدف تحقیق حاضر بررسی وضعیت کارآفرینی سازمانی در شرکت‌های دولتی و خصوصی مبلمان و مقایسه آن‌ها از نظر وضعیت کارآفرینی سازمانی بود. به همین منظور مؤلفه‌های مختلف کارآفرینی سازمانی در آن‌ها انجام شد تا نقاط قوت و ضعف‌ها مشخص شوند و تصمیم‌گیرندگان بتوانند با توجه به نتایج حاصل تصمیم‌های مناسبی در راستای ارتقای کارآفرینی سازمانی اتخاذ کنند. با توجه به ماهیت موضوع و هدف‌ تحقیق، این پژوهش از نظر روش گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد شده Margarita Hill (2003) بود و جامعه آماری شامل 963 نفر از سرمایه‌های انسانی (606 نفر در شرکت‌های خصوصی و 357 نفر در شرکت‌های دولتی) در 14 شرکت تولید مبلمان (12 شرکت خصوصی و دو شرکت دولتی) در استان تهران بود که به‌صورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب (دولتی و خصوصی) و برحسب جدول کرجسی- مورگان حجم نمونه‌ها مشخص شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه‌ها در این تحقیق از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. برای مقایسه کارآفرینی سازمانی در دو حوزه بخش خصوصی و دولتی از آزمون t دو نمونه مستقل استفاده شد. میانگین امتیاز کارآفرینی سازمانی در شرکت‌های دولتی 06/132 و در شرکت‌های خصوصی 77/154 بود. انحراف معیار در شرکت‌های دولتی 78/28 و در مورد شرکت‌های خصوصی 76/25 بود. نتایج آزمون t مستقل نشان داد، مقایسه میانگین کارآفرینی سازمانی بین دو گروه شرکت‌های مبلمان دولتی و خصوصی در سطح % 99 معنادار است.}, keywords_fa = {کارآفرینی سازمانی,تهران,مبلمان,سرمایه انسانی}, url = {https://ijwpr.areeo.ac.ir/article_117832.html}, eprint = {https://ijwpr.areeo.ac.ir/article_117832_7ac3ceb57f75d0e4acba1893f318fc7c.pdf} }