نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بخش تحقیقات علوم چوب و فراورده های آن، مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

2 موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع . بخش تحقیقات علوم چوب و کاغذ صندوق پستی 116- 13185 تهران - ایران

3 گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران

چکیده

اهمیت اقتصادی و کاهش شدی منابع تولید چوب، نیاز حیاتی به توسعه راه آهن ایران، بهره برداری از تعداد حدود 5000000 اصله تراورس چوبی، نیاز سالانه به 500000 اصله تراورس جدید، بررسی در مورد امکان استفاده از چوبهای کم قطر، کم ضخامت، کناره های برش تراورس و چوبهای با درجات پایین تر را برای تولید تراورس ضروری می نماید. در این تحقیق برای نیل به اهداف فوق طراحی و ساخت دو نوع تراورس دو لنگه (دو نیم تراورس به صورت کنار هم و دو نیم تراورس بصورت روی هم)، که ابعاد هر لنگه 12.5×15×260 و 7.5×25×260 سانتیمتر باشد، مورد مطالعه قرار گرفت. نحوه طراحی و ساخت تراورسهای دو لنگه با تغییراتی، از الگوی کلی تراورسهای معمولی تبعیت می نماید که دو لنگه تراورس کنار هم (در پهنا) و دو لنگه تراورس روی هم (در ضخامت) قرار گرفته و با پیچ و مهره مهار شدند.
جهت ارزیابی و مقایسه تراورسهای دو لنگه با تراورسهای معمولی، 15 اصله تراورس مدل با مقیاس یک سوم ساخته شد. بر اساس نتایج آزمایش خمش استاتیک، مقاومت خمشی مدل تراورسهای معمولی و تراورس دو لنگه کنار هم، تقریبا یکسان شد. مقاومت خمشی تراورس دو لنگه روی هم، از دو مدل دیگر، کمتر شد.
تراورسهای در ابعاد واقعی، جهت جمع آوری مشاهدات چند ساله، در زیر ریل راه آهن قرار گرفتند. نتایج مشاهدات نشان می دهند که تراورسهای دو لنگه کنار هم از کارآیی بهتری نسبت به تراورسها دو لنگه روی هم برخوردار هستند.




 

کلیدواژه‌ها

موضوعات