نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

معاونت عمران و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی

چکیده

در این بررسی به منظور دستیابی به شرایط بهینه ساخت تخته خرده چوب از باگاس، اثر سه عامل میزان مصرف چسب از نوع اوره فرم آلدئید، میزان مصرف هاردنر و زمان پرس بر ویژگیهای خمشی، چسبندگی داخلی، جذب آب و واکشیدگی ضخامتی پس از 2 و 24 ساعت تخته خرده چوبهای ساخته شده مورد بررسی قرار گرفت. لذا 54 تخته آزمایشگاهی ساخته شده و پس از اندازه گیری خواص فیزیکی و مکانیکی آنها، نتایج حاصل با استفاده از طرح فاکتوریل کاملا تصادفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج نشان داد که افزایش مصرف چسب سبب بهبودی ویژگیهای خمشی، چسبندگی داخلی و پایداری ابعادی تخته ها شده است. افزایش مصرف هاردنر جز در مورد چسبندگی داخلی سبب بهبود ویژگیهای خمشی و پایداری ابعادی تخته خرده چوب های ساخته شده گردید.
افزایش زمان پرس از 5 به 5.5 دقیقه سبب بهبودی ویژگیهای خمشی، چسبندگی داخلی و پایداری ابعادی تخته ها شده است ولی با افزایش یافتن زمان پرس از 5.5 به 6 دقیقه، مشاهده گردید که کلیه خواص مکانیکی تخته ها کاهش پیدا کرده است.
بطور کلی با توجه به نتایج حاصل از تاثیر عوامل متغیر روی تخته خرده چوب ساخته شده از باگاس می توان عنوان کرد که روند تغییرات ویژگیهای خمشی، چسبندگی داخلی، میزان جذب آب و واکشیدگی ضخامتی 2 و 42 ساعت غوطه وری در آب تخته های ساخته شده به نحوی است که می توان شرایط استفاده از 11 درصد چسب، 2 درصد هاردنر و 5.5 دقیقه زمان پرس را شرایط بهینه برای ساخت تخته خرده چوب از باگاس معرفی نمود.




 

کلیدواژه‌ها

موضوعات