مدیریت و اقتصاد چوب
حامد احمدی؛ آژنگ تاج دینی؛ شادمان پورموسی؛ امیر لشگری؛ مهران روح نیا
چکیده
سابقه و هدف: بیماری کووید- 19 صنایع گوناگون فراوردههای چوبی را در جنبههای مختلفی از قبیل دسترسی به ماده اولیه، زنجیره عرضه، تولید و میزان فروش محصول و حتی ترجیحات مشتریان، دچار چالشهای جدی نمود؛ بنابراین به نظر میرسد که در دوران پسا کرونا، این صنایع نیازمند سیاستهای حمایتی دولت میباشند. بنابراین، این مطالعه با هدف بررسی نقش ...
بیشتر
سابقه و هدف: بیماری کووید- 19 صنایع گوناگون فراوردههای چوبی را در جنبههای مختلفی از قبیل دسترسی به ماده اولیه، زنجیره عرضه، تولید و میزان فروش محصول و حتی ترجیحات مشتریان، دچار چالشهای جدی نمود؛ بنابراین به نظر میرسد که در دوران پسا کرونا، این صنایع نیازمند سیاستهای حمایتی دولت میباشند. بنابراین، این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجیگر و حمایت دولت در رابطه با بازنگری در برخی از سیاستهای اتخاذ شده از قبیل راهبردهای سرمایهگذاری، ایجاد تابآوری در صنایع و آشنایی و ارتقاء دانش مالی مدیران این صنایع برای افزایش میزان تولید محصولات متنوع مبلمان چوبی در دوران پسا کرونا انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش ازنظر ماهیت، بنیادی-کاربردی و ازنظر نوع تحقیق، جزء تحقیقات آمیخته شامل متغیرهای کمی و کیفی است. جامعه مورد مطالعه را 180 نفر از مدیران شرکتهای تولیدی مبلمان اداری و منزل مستقر در استانهای تهران و البرز تشکیل دادند که از طریق فرمول کوکران از میان آنها 120 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات مقدماتی برحسب نیاز از روشهای میدانی- کتابخانهای استفاده میشود، ابزار اصلی گردآوری اطلاعات برای این تحقیق پرسشنامه تأیید شده از سوی خبرگان دانشگاهی در نظر گرفته شده است. پرسشنامه مورد استفاده دربرگیرنده 22 سؤال مربوط به متغیرهای تحقیق، شامل تابآوری، حمایت دولت بهعنوان متغیر تعدیلکننده، راهبردهای سرمایهگذاری، دانش مالی و جهش تولید است. همچنین مقیاس مورد استفاده، مقیاس لیکرت 5 گزینهای است. در این پژوهش، برای تعیین پایایی پرسشنامه و روایی همگرا از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراج شده استفاده شد. بهمنظور تحلیل ساختار درونی پرسشنامه و کشف عوامل تشکیلدهنده هر سازه یا متغیر مکنون، از ابزار تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. همچنین برای بررسی و تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS و برای بررسی روابط بین متغیرها از روش معادلات ساختاری بر مبنای بهکارگیری نرمافزار Smart -Pls استفاده شده است. نتایج: نتایج حاصل از بررسی همبستگی بین متغیرها، نشان میدهد در سطح معنیداری 1 درصد بیشترین همبستگی بین متغیرهای دانش مالی با راهبردهای سرمایهگذاری است و کمترین همبستگی بین متغیرهای حمایت دولت با جهش تولید است. همچنین، بررسی پایایی پرسشـنامه، نشان میدهد که پایایی و روایی همگرا در سؤالات وجود دارد. نتایج حاصل از بررسی مدل اندازهگیری با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، بازگوکننده این مطلب است که گویههای مدل بهدرستی تعریف شده و حذف هیچیک از آنان توصیه نمیگردد، زیرا مقادیر بارهای عاملی از حداقل مقدار قابل قبول آن یعنی 3/0 بالاتر است. این مطالعه نشان داد که بین راهبردهای سرمایهگذاری، تابآوری و دانش مالی بهعنوان متغیرهای مستقل و جهش مثبت بهعنوان متغیر وابسته ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که مؤلفه حمایت دولت نیز با جهش تولید ارتباط مثبت و معنیداری دارد. در رابطه با نقش حمایت دولت بهعنوان متغیر میانجی در ارتباط بین راهبردهای سرمایهگذاری، تابآوری و دانش مالی بر روی جهش تولید صنعت مبلمان چوبی، نتایج نشاندهنده ارتباط مؤثر است. در تمامی این فرضیههای تحقیق، سطح معناداری آزمون p-value دارای مقداری کمتر از 5% شده و مقدار T خارج از بازه (96/1 ،96/1-) بوده، ازاینرو با ضریب اطمینان 95% تأثیرگذاری معنیدار است. نتیجهگیری: نتایج حاصل از این تحقیق، آشکار کرد که در دوران پسا کرونا، صنایع مبلمان چوبی ممکن است با تحولات و تغییرات جدید روبرو شود. این تغییرات میتوانند شامل تغییر در نیازها و سلایق مشتریان، روند بازاریابی و فروش محصولات، استفاده از محصولات دوستدار محیطزیست، تغییر در ساختار شرکتها و ضرورت ایجاد هلدینگهای صنعتی، ضرورت استفاده از فناوریهای جدید در تولید محصولات متنوع صنایع مبلمان و دکوراسیون، توجه بیشتر بر ساختارهای درونی شرکت برای بالا بردن میزان تابآوری و استفاده از مدیرانی با دانش مالی گسترده برای مقابله با نوسان داراییهای مالی شرکت باشند. همچنین، در دوران پسا کرونا، حمایت دولت از صنایع مبلمان چوبی میتواند نقش مهمی در تأثیر راهبردهای سرمایهگذاری، تابآوری و دانش مالی بر روی جهش تولید این صنایع ایفا کند.
مدیریت و اقتصاد چوب
امیر رضا طاهری؛ عباس تمجیدی؛ آژنگ تاج دینی
چکیده
سابقه و هدف: سازمانها برای افزایش عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی به شاخصهای بازاریابی، نوآوری و یادگیری وابسته هستند. با بهرهگیری از توانمندیهای مناسب بازاریابی و نوآوری، علاوه بر سودآوری و مزیت رقابتی، طولانی شدن چرخه حیات محصول و پایداری در صحنه رقابت را برای سازمانها فراهم میکند. بهنحویکه تغییرات سریعتر فناوریهای ...
بیشتر
سابقه و هدف: سازمانها برای افزایش عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی به شاخصهای بازاریابی، نوآوری و یادگیری وابسته هستند. با بهرهگیری از توانمندیهای مناسب بازاریابی و نوآوری، علاوه بر سودآوری و مزیت رقابتی، طولانی شدن چرخه حیات محصول و پایداری در صحنه رقابت را برای سازمانها فراهم میکند. بهنحویکه تغییرات سریعتر فناوریهای تولیدی، لزوم تقویت توانمندیهای منابع انسانی را برای همه ارکان سازمان ضروری مینماید. مواد و روشها: در این تحقیق به بررسی تأثیر قابلیتها و توانمندیهای بازاریابی، نوآوری و یادگیری کارکنان بر عملکرد شرکتهای مبلمان چوبی اداری پرداخته شده است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان شاغل در شرکتهای مبلمان چوبی اداری در شهرکهای صنعتی در دو استان تهران و البرز بود. روش نمونهگیری، طبقهبندیشده بوده و برای تعیین حجم نمونه (92 نفر) از جدول کرجسی- مورگان استفاده گردید. شاخصهای تأثیرگذار اولیه با مطالعه منابع موجود گزینش و مدل مفهومی تحقیق با در نظر گرفتن عملکرد سازمان (شرکت) بهعنوان متغیر وابسته و متغیرهای بازاریابی، نوآوری و یادگیری بهعنوان متغیرهای مستقل طراحی شد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات برای این تحقیق، پرسشنامه بوده است. برای بررسی فرضیههای تحقیق و تحلیل روابط ساختاری بین متغیرها از همبستگی و تحلیل عاملی تأییدی و روش مدلسازی معادلات ساختاری بر پایه روش حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. نتایج: نتایج پژوهش نشان میدهد که قابلیتهای نوآوری و بازاریابی و یادگیری تأثیر مثبتی بر عملکرد شرکتهای مبلمان چوبی دارند. علاوه بر آن، این قابلیتها بهصورت مکمل نیز درمجموع 9/96 درصد از تغییرات متغیر وابسته عملکرد شرکت را تبیین میکنند. نتایج حاصل از شاخص ارزیابی کیفیت مدل، نشان میدهد که قابلیت بازاریابی (اثر قوی)، قابلیت نوآوری (اثر متوسط) و قابلیت یادگیری (اثر ضعیف) بیشترین اثرگذاری را برعملکرد شرکت دارند. نتایج حاصل از این تحقیق به شرکتهای متنوع تولیدکننده محصولات صنعت مبلمان چوبی که دائماً به دنبال صادرات کالاهای خود هستند یادآوری مینماید که برخلاف بازار تا حدودی غیررقابتی داخل کشور، برای رقابت با شرکتهای دیگر در بازارهای هدف، بایستی سعی نمایند که با توجه به عواملی از قبیل بازاریابی، نوآوری و یادگیری، موجب بهبود کیفیت محصول، کاهش هزینه و درنهایت افزایش عملکرد شرکت گردند. نتیجهگیری: استفاده از روشهای مناسب بازاریابی، قابلیتهای نوآورانه و افزایش توانمندی منابع انسانی در راستای تقویت یادگیری سازمانی در شرکتهای صنایع مبلمان چوبی باعث تقویت عملکرد و جایگاه شرکتهای مذکور میگردد.
فیزیک و مکانیک چوب
ابراهیم خسروی؛ امیر لشگری؛ مهران روح نیا؛ احمد جهان لتیباری؛ آژنگ تاج دینی
چکیده
سابقه و هدف: از محدودیت های تشخیص میزان عمر مفید باقیمانده در اجزای سازههای در شرایط مصرف با روش های صوتی، عدم امکان محاسبه مدول الاستیسیته به دلیل امکان نداشتن خروج قطعه از سازه می باشد. بنابراین اکثر درجه بندیهای در حین مصرف در اجزای سازه هایی از قبیل بناهای تاریخی براساس سنجش سرعت صوت می باشد. در این ...
بیشتر
سابقه و هدف: از محدودیت های تشخیص میزان عمر مفید باقیمانده در اجزای سازههای در شرایط مصرف با روش های صوتی، عدم امکان محاسبه مدول الاستیسیته به دلیل امکان نداشتن خروج قطعه از سازه می باشد. بنابراین اکثر درجه بندیهای در حین مصرف در اجزای سازه هایی از قبیل بناهای تاریخی براساس سنجش سرعت صوت می باشد. در این تحقیق به محاسبه دانسیته کلی و ناحیه ای با روش میزان نفوذ میخ در تراورس های چوبی به منظور محاسبات مربوط به تشخیص میزان عمر مفید باقیماندهی آنها با تلفیق روش های موج تنش، ارتعاش طولی آزاد پرداخته شده است.مواد و روش ها: تعداد سه تراورس اشباع شده از شرکت راه آهن ایران و با ابعاد 15×25×260 سانتی متر که جنس آنها از گونه راش (Fagus orientalis) تهیه گردید و دانسیته به روش میزان نفوذ میخ در 5 نقطه از هر تراورس صورت پذیرفت (فاصله 50 سانتیمتری بین هر نقطه) و میانگین نتایج حاصل از 5 نقطه با نتایج حاصل از روش استاندارد ایزو 13910 مقایسه شد. آزمون موج تنش در همان نقاط 5 گانه تعیین دانسیته به روش میزان نفوذ برای تعیین مدول الاستیسیته ناحیه ای صورت پذیرفت و نتایج حاصل از هر نقطه، با مدول الاستیسیته کلی تیر مقایسه گردید. آزمون ارتعاش طولی در تیر دوسرآزاد نیز جهت محاسبه میرایی ارتعاش بر روی نمونه ها اجرا شد.نتایج: نتایج نشان داد بین مقادیر محاسبه شده با هر دو روش استاندارد ایزو 13910 و روش میزان نفوذ میخ در برآورد دانسیته اختلاف معنی داری در سطح 95% وجود نداشته و همبستگی مطلوب خطی بین نتایج حاصل از دو روش برقرار است. مطابق با نتایج سرعت صوت کلی تیر با سرعت صوت ناحیه ای آنها در هیچ یک از نقاط پنجگانه اندازه گیری شده تفاوت معنی داری در سطح 95% نداشت و بین مقادیر سرعت صوت کلی با هر یک از نقاط پنجگانه ناحیه ای همبستگی خطی برقرار بود. بین مقادیر مدول الاستیسیته کلی با مقادیر مدول الاستیسیته ناحیه ای محاسبه شده در هر یک از نقاط پنج گانه تفاوت معنی داری در سطح 95% وجود نداشت. همچنین بین مقادیر مدول الاستیسیته کلی با نتایج مدول الاستیسیته ناحیه ای در هر یک از نقاط پنج گانه نیز همبستگی خطی برقرار بود. بین مقادیر حاصل از مدول الاستیسیته کلی و میرایی ارتعاش هر یک از تراورس ها، همبستگی نمایی وجود داشت.نتیجه گیری: برابری دانسیته به روش استاندارد ایزو 13910 و روش میزان نفوذ میخ، و همچنین برابری مدول الاستیسیته ی مححاسبه شده به روش موج تنش و روش ارتعاش طولی آزاد، این امکان را فراهم می آورد که بدون خروج قطعه از سازه کلیه ی دیتاهای مورد نیاز جهت محاسبات میزان مقاومت باقیماندهی اجزای چوبی براساس استاندارد EN338 فراهم گردد.
مدیریت و اقتصاد چوب
میثم مهری چروده؛ شادمان پورموسی؛ آژنگ تاج دینی؛ عباس تمجیدی؛ وحید رضا صفدری
چکیده
سابقه و هدف: سازمانهای صنایع سلولزی با بهبود بهرهوری و کاهش هزینهها سعی دارند برای انجام فرایندهای اصلی تولید و ارائه خدمات خود به مشتریان، راهبردهای مناسبی را پایهریزی کنند. نگرانیهای زیستمحیطی، کمبود انرژی، کاهش منابع طبیعی و افزایش رقابت در بین سازمانها سبب شده است بررسی زنجیره تأمین پایدار از نظر هزینه برای موفقیت ...
بیشتر
سابقه و هدف: سازمانهای صنایع سلولزی با بهبود بهرهوری و کاهش هزینهها سعی دارند برای انجام فرایندهای اصلی تولید و ارائه خدمات خود به مشتریان، راهبردهای مناسبی را پایهریزی کنند. نگرانیهای زیستمحیطی، کمبود انرژی، کاهش منابع طبیعی و افزایش رقابت در بین سازمانها سبب شده است بررسی زنجیره تأمین پایدار از نظر هزینه برای موفقیت در بازار از اهمیت ویژهای برخوردار باشد. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی شاخصهای مؤثر برای مدل پایداری زنجیره تأمین استوار در صنایع سلولزی با روشهای تصمیمگیری چند هدفه است.
مواد و روشها: این پژوهش در زمره تحقیقات اکتشافی و از نظر جهتگیری، کاربردی و از لحاظ روش، کمی- کیفی است که از راهبرد تئوری داده بنیاد استفاده کرده است. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی با هدف شناسایی مؤلفهها و زیرمؤلفههای پایداری زنجیره تأمین استوار، مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته با روش نمونهگیری هدفمند بود. در بخش کمی پژوهش، پرسشنامهای محقق ساخته طراحی شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از روش ویکور و آنتروپی شانون برای اندازهگیری متغیرها و وزندهی استفاده شدند.
نتایج: با بهرهگیری از روشهای کیفی، یازده مؤلفه اصلی و سی زیرمؤلفه برای پایداری زنجیره تأمین استوار شناسایی شدند. با بررسی روابط و رتبهبندی شاخصها با استفاده از روشهای کمی، شاخصهای انبارداری سبز با مقدار عددی 0/133 و بهبود مستمر با مقدار عددی 0/134 بهعنوان مؤلفههای برتر انتخاب گردیدند. براساس شاخص ویکور مؤلفههای انبارداری سبز، بهبود کیفیت، ثبات اقتصادی، فشارهای درون سازمانی، توانمندیهای فناوری اطلاعات، تعهد و راهبرد شرکت، بهینهسازی لجستیک، ارزشهای اجتماعی، فشارهای نهادی، همکاری تأمینکننده راهبردی و حفظ محیطزیست به ترتیب بر پایداری زنجیره تأمین استوار در صنایع سلولزی تأثیرگذارند.
نتیجهگیری: به دلیل نیاز به کوتاه کردن فاصله برای نیل به پایداری در انبارداری سبز و بهبود کیفیت، سازمانهای صنایع سلولزی در کشور با بهرهگیری از نتایج این تحقیق میتوانند برای افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای سازمان با هدف پایداری زنجیره تأمین، الگوهای مناسبی مانند استفاده بیشینه از محل ذخیره و انبارها، کاهش هزینههای بازیابی و ذخیره مواد اولیه و محصول، کاهش مصرف انرژی موضوعات انبارداری سبز را بهینه نمایند؛ از سویی با ایجاد رویههای استانداردسازی، ارزیابی، حسابرسی و گرفتن بازخوردهای مناسب میتوانند در مسیر بهبود مستمر کسبوکار قرار بگیرند.
احمدرضا عربی؛ آژنگ تاج دینی؛ شادمان پورموسی؛ محمد نقی ایمانی؛ امیر لشگری
چکیده
بهمنظور دستیابی به مزیت رقابتی بالاتر، شناسایی و اولویتبندی ابعاد گوناگون مدیریت زنجیره تأمین پایدار و ارتباط آن با عملکرد شرکتهای تولیدکننده مبلمان منزل و اداری، این پژوهش انجام شد. جامعه آماری پژوهش در دو بخش کمی و کیفی شامل خبرگان، متخصصان در زمینههای مدیریت زنجیره تأمین و عملکرد شرکت، مدیران و مهندسان عملیاتی شرکتهای ...
بیشتر
بهمنظور دستیابی به مزیت رقابتی بالاتر، شناسایی و اولویتبندی ابعاد گوناگون مدیریت زنجیره تأمین پایدار و ارتباط آن با عملکرد شرکتهای تولیدکننده مبلمان منزل و اداری، این پژوهش انجام شد. جامعه آماری پژوهش در دو بخش کمی و کیفی شامل خبرگان، متخصصان در زمینههای مدیریت زنجیره تأمین و عملکرد شرکت، مدیران و مهندسان عملیاتی شرکتهای تولیدکننده مبلمان در استان تهران بودند. در بخش کیفی برای شناسایی شاخصهای مؤثر از روش مصاحبه و تحلیل محتوا و در بخش کمی برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه محققساخته بر مبنای طیف لیکرت و برای درک روابط علی بین متغیرهای تحقیق و اولویتبندی آنها از آزمونهای همبستگی پیرسون و فریدمن استفاده شد. روایی و پایایی ابزارهای تحقیق در هر دو بخش با استفاده از روشهای مختلفی مورد آزمون قرار گرفته و تأیید شد. نتایج این تحقیق نشان داد که عملیات مدیریت زنجیره تأمین اثری مستقیم و مثبت بر سطح عملکرد شرکتهای مبلمان چوبی دارد، همچنین در بعد زنجیره تأمین پایدار، ابعاد زمان تأخیر، هزینه محصول و طراحی و سازگاری با محیط در اولویت اول تا سوم قرار گرفتند. در بعد عملکرد، ابعاد پاسخگویی سریع به تغییرهای پیشنهادی مشتریان در حجم محصول، بازده سرمایهگذاری و ترجیح مشتریان بر خرید از نمادهای برتر در اولویت اول تا سوم بودند.
فرزین خاصی پور؛ آژنگ تاج دینی؛ شادمان پورموسی؛ مهران روح نیا؛ وحید رضا صفدری
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صنعت شرکتهای تولیدی در صنعت کفپوش لمینیت از بعد رقابتپذیری با استفاده از آزمونهای ناپارامتری است. جامعه آماری این تحقیق خبرگان و افراد مطلع در دو حوزه رقابتپذیری و ساختار صنعت کفپوش لمینیت، مدیران در شرکتهای تولیدکننده و واردکننده این محصول و مشتریان عمده کفپوش لمینیت بودند ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صنعت شرکتهای تولیدی در صنعت کفپوش لمینیت از بعد رقابتپذیری با استفاده از آزمونهای ناپارامتری است. جامعه آماری این تحقیق خبرگان و افراد مطلع در دو حوزه رقابتپذیری و ساختار صنعت کفپوش لمینیت، مدیران در شرکتهای تولیدکننده و واردکننده این محصول و مشتریان عمده کفپوش لمینیت بودند روش نمونهگیری، بهصورت تصادفی طبقهبندیشده، میباشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. برای تعیین شاخصهای تأثیرگذار ضمن مطالعه منابع موجود و استفاده از مدل پورتر، بهعنوان مدل پایه بعد از انجام مطالعات لازم و تحلیل عاملی، الگوی مفهومی تحقیق در قالب سه معیار اصلی شامل عوامل محیطی، عوامل درونسازمانی و عوامل ایجاد ارزش ادراکی و 9 زیر معیار طراحی شد. پس از انجام مطالعات لازم، تنظیم پرسشنامه محقق ساخت و تحلیل عاملی دادهها، الگوی مفهومی تحقیق طراحی و با انجام یک تحقیق میدانی و تحلیل نتایج با استفاده از آزمونt- استیودنت و آزمون فریدمن ارتباط بین رقابتپذیری کفپوش لمینیت با سه عامل و 9 زیر شاخص بررسی قرار گرفتند. پایایی دادههای بهدستآمده با روش آلفای کرون باخ مورد تائید قرار گرفت. میانگین کلیه شاخصهای مورد بررسی بر اساس نتایج آمار توصیفی در حد متوسط ارزیابی شدند بر اساس نتایج آزمون t، عوامل محیطی، عوامل درونسازمانی و عوامل ایجاد ارزش ادراکی نقشی بیشتر از حد متوسط بر رقابتپذیری در صنعت کفپوش لمینیت دارند. همچنین بر اساس آزمون فریدمن اولویتبندی شاخصها به ترتیب عامل محیطی، عامل ایجاد ارزش ادراکی و عامل درونسازمانی به دست آمد. تحریمهای کشورهای بیگانه و سیاستهای داخلی کشور دو جزء اصلی عامل محیطی هستند.
الهام گودرزی؛ آژنگ تاج دینی؛ شادمان پورموسی؛ احمد جهان لتیباری؛ مهران روح نیا
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی انتظارات و ترجیحات مصرفکنندگان مبلمان منزل و اداری با استفاده از آزمونهای ناپارامتری است. جامعه آماری این تحقیق مشتریان صنعت مبلمان چوبی منزل و اداری در شهر تهران بوده و روش نمونهگیری، طبقهبندیشده میباشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. شاخصهای تأثیرگذار اولیه با مطالعه منابع ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناسایی انتظارات و ترجیحات مصرفکنندگان مبلمان منزل و اداری با استفاده از آزمونهای ناپارامتری است. جامعه آماری این تحقیق مشتریان صنعت مبلمان چوبی منزل و اداری در شهر تهران بوده و روش نمونهگیری، طبقهبندیشده میباشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. شاخصهای تأثیرگذار اولیه با مطالعه منابع موجود گزینش و مدل وان و همکاران، بهعنوان مدل پایه در نظر گرفته شد. بعد از انجام مطالعات لازم، تنظیم پرسشنامه محقق ساخت و تحلیل عاملی دادهها، الگوی مفهومی تحقیق طراحی و با انجام یک تحقیق میدانی و تحلیل نتایج با استفاده از آزمون t- استودنت و آزمون فریدمن ارتباط بین ترجیحات مصرفکنندگان با 5 عامل و 17 زیرشاخص بررسی گردید. پایایی دادههای بهدستآمده با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. میانگین کلیه شاخصهای مورد بررسی بر اساس نتایج آمار توصیفی در حد متوسط ارزیابی شدند. مقادیر کمینه و بیشینه و انحراف معیار، عدم وجود دادههای پرت را نشان داد. با توجه به بزرگتر بودن سطح معناداری برای آزمون کولموگراف از خطای 5%، متغیرها منطبق بر توزیع نرمال فرض شدند. نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین کلیه شاخصهای تحقیق و ترجیحات مصرفکننده در مورد مبلمان منزل و اداری وجود دارد. بر اساس نتایج آزمون تیتک نمونهای، مصرفکنندگان در خرید مبلمان چوبی منزل و اداری عوامل مسئولیتپذیری شرکت، ویژگیهای محصول و فروشنده و عوامل داخلی را بیشتر از حد متوسط و عوامل ایمنی و ویژگیهای زیست محیطی را عملاً در حد متوسط ترجیح میدهند. ویژگیهای فروشنده، عوامل داخلی، عوامل مسئولیتپذیری شرکت، ویژگیهای محصول و عوامل ایمنی و ویژگیهای زیست محیطی، بهترتیب اولویتبندی شاخصها بر اساس آزمون فریدمن بهدست آمد.
شهرام بادامچی زاده؛ احمد جهان لتیباری؛ آژنگ تاج دینی؛ شادمان پورموسی؛ امیر لشگری
چکیده
اولین قدم در امکانسنجی پروژههای کلان ملی در بخش انرژی، ارزیابی پتانسیل تولید و بررسی روند بازار تقاضای محصول میباشد. ارزیابی میزان موفقیت یک طرح در زمینه سوختهای زیستی بعد از پیشبینی عرضه و تقاضا وابسته به شناسایی صحیح مکانهای مناسب تولید، تاثیرات محیط زیستی و شناسایی عوامل موثر فنی، اقتصادی و اجتماعی آن طرح میباشد. ...
بیشتر
اولین قدم در امکانسنجی پروژههای کلان ملی در بخش انرژی، ارزیابی پتانسیل تولید و بررسی روند بازار تقاضای محصول میباشد. ارزیابی میزان موفقیت یک طرح در زمینه سوختهای زیستی بعد از پیشبینی عرضه و تقاضا وابسته به شناسایی صحیح مکانهای مناسب تولید، تاثیرات محیط زیستی و شناسایی عوامل موثر فنی، اقتصادی و اجتماعی آن طرح میباشد. لذا دراین تحقیق با ارائه مدل پیشبینی کننده سریزمانی خود-رگرسیون میانگین متحرک خودانباشته (آریما) به پیشبینی میزان تقاضا بیواتانول در 5 سناریوی مختلف در یک افق زمانی میان مدت پرداخته شد. سپس با بررسی آخرین آمار و اطلاعات ضایعات کشاورزی، پتانسیل کنونی و نیاز آینده این محصول به مواد اولیه در چند استان مناسب برای تولید بیواتانول ارزیابی شد. نتایج نشان داد با توجه به روند افزایش میزان تقاضا، میانگین مصرف روزانه بنزین تا سال 1412 به 922/136 میلیون لیتر در روز خواهد رسید. با توجه به پتانسیل فعلی (تولید روزانه حدود 16/18 میلیون لیتر بیواتانول)، امکان اجرایی نمودن سناریوی E5 و E10 تا سال 1412 برای وسایلنقلیه بنزینی وجود دارد. در صورتی که بخواهیم سناریوی E20 و E30 را در کشور اجرایی نماییم احتیاج است تا سال 1412 میزان تولید 7 محصول منتخب در این تحقیق را در استانهای خوزستان، فارس، خراسان رضوی، گلستان، اصفهان، مازندران، تهران، قزوین و البرز و گیلان به میزان 2/62 میلیون تن در سال افزایش دهیم و فاکتور موثر در موفقیت طرح یعنی حمایتهای بخش دولتی را مد نظر قرار دهیم.
مصطفی ملکی گلندوز؛ آژنگ تاج دینی
چکیده
DOR:98.1000/1735-0913.1398.34.488.69.4.1576.1610 در حال حاضر تغییر و تحولات به قدری شتابان ،سریع و در حال وقوع است که تولید کننده گان محصولات چوبی امروزی را وا داشته است با عرضه و خدمات نو آورانه بقای خود را تضمین کنند.این امر مستلزم توجه جدی و عملی به تولید کار آفرینانه است. زمانی که کار آفرینی به عنوان شیوه زندگی توسط افراد یک جامعه پذیرفته شود ،آن جامعه ...
بیشتر
DOR:98.1000/1735-0913.1398.34.488.69.4.1576.1610 در حال حاضر تغییر و تحولات به قدری شتابان ،سریع و در حال وقوع است که تولید کننده گان محصولات چوبی امروزی را وا داشته است با عرضه و خدمات نو آورانه بقای خود را تضمین کنند.این امر مستلزم توجه جدی و عملی به تولید کار آفرینانه است. زمانی که کار آفرینی به عنوان شیوه زندگی توسط افراد یک جامعه پذیرفته شود ،آن جامعه بسیار سریع توسعه می یابد. فعالیت های کار آفرینانه مبلمان چوبی همواره به دنبال تغییرات است و به آن پاسخ می دهد فرصت را شناسایی و ارزشهای با مخاطره پذیری این صنعت را دچار تحول و ماهیت صنعت چوب را آشکار می سازد. پژوهش حاضر کوشیده است تا شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تولید کارآفرینانه محصولات صنعت مبلمان چوبی را بررسی کند، چرا که امنیت اقتصادی آینده صنعت چوب تا حدی زیادی بر کیفیت کار آفرینان متکی است. در این تحقیق از روش تحلیلی توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعه تحقیق صاحب نظران،تولید کنندگان،کارآفرینان صنعت چوب هستند،که از طریق پاسخ دادن به سوالات پرسشنامه به تحقیق یاری رسانند. دادهها با استفاده الگوریتم تصمیم گیری چند معیاره(آنتروپی و تاپسیس)مورد تحلیل و رتبه بندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد در شاخص عوامل انسانی،اقتصادی، قانون و مقررات،ساختار و نشاط صنعت مبلمان و فنی، زیر شاخص های ظرفیت کارآفرینی فردی،نیروی کار ماهر،کنترل قیمت های تولیدی محصولات مبلمان،ضمانت واقعی محصول پس از فروش و طراحی و ایده سازی به ترتیب رتبه های نخست پژوهش را کسب کردند.
مدیریت و اقتصاد چوب
آژنگ تاج دینی؛ احمدرضا اسکندری؛ شادمان پورموسی
چکیده
درتحقیق حاضر به بررسی رفتار مصرف کنندگان در فرایند تصمیم گیری برای خرید مبلمان چوبی خانگی داخلی و خارجی پرداخته شده است. جامعه آماری را در این تحقیق کلیه مشتریان مبلمان چوبی خانگی در بازار مبل یافت آباد تشکیل می دادند که 385نفر از آنها بر اساس جدول کرجسی- مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. پس از انجام تحقیقات و بررسی های ...
بیشتر
درتحقیق حاضر به بررسی رفتار مصرف کنندگان در فرایند تصمیم گیری برای خرید مبلمان چوبی خانگی داخلی و خارجی پرداخته شده است. جامعه آماری را در این تحقیق کلیه مشتریان مبلمان چوبی خانگی در بازار مبل یافت آباد تشکیل می دادند که 385نفر از آنها بر اساس جدول کرجسی- مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. پس از انجام تحقیقات و بررسی های اولیه با توجه به مسائل مطرح شده و اهمیت موضوع وتعیین اهداف پژوهش، 5 متغیر مکنون عوامل فرهنگی، ترجیحی، فروش، کیفیتی و زیبایی به عنوان شاخص های موثر درخرید مبلمان چوبی خانگی و انتخاب محصول وارداتی در قیاس با تولیدات داخلی کشورمطرح گردید. برای جمع آوری دادههای استنباطی از پرسشنامه محقق ساخته و برای داده های کتابخانه ای از مطالعه منابع ، پایاننامهها و مقالات پژوهشی مورد نظر در این رابطه استفاده گردید. در بخش آمار توصیفی، داده های بدست آمده توسط نرم افزارSPSS وبه منظور تعیین رابطه میان متغیرها، توسط نرم افزار لیزرل برای انجام معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مدل مورد پژوهش در مدل های اندازه گیری مرتبه اول و مدل ساختاری برازش مناسبی داشته است. در مدل اندازه گیری شاخصهای اندازه گیری بار عاملی معناداری ایجاد کرده ، این موضوع نشان می دهد که مدل به درستی از ادبیات نظری تعیین گشته و سنجه های اندازه گیری آن بدرستی شناسایی شده است و این موجب روایی بالای ابزار اندازه گیری تحقیق گردید. همچنین کلیه متغیرهای مکنون مورد ذکر و ابعاد آن به عنوان سازه های مدل ساختاری پیشنهادی برترجیحات مشتریان در فرآیند تصمیم گیری خرید مبلمان چوبی خانگی داخلی و خارجی(خریداران) تاثیر گذار است.
فیزیک و مکانیک چوب
مهران روح نیا؛ احمد جهان لتیباری؛ بهزاد بهنام؛ جمشید زرین مهر؛ مصطفی کهن ترابی؛ نگین منوچهری؛ آژنگ تاج دینی
چکیده
در این مطالعه، پتانسیل فناوری توموگرافی آکوستیکی جهت تعیین توان ایستایی درختان سرپای شهری در مقابل نیروهای وارده طبیعی مانند باد و طوفان بررسی شده است. ابتدا مولفه های دو حسگر داخلی و اروپایی شامل زمان عبور و سرعت در مسیرهای شعاعی تا مماسی و طولی درخت و تصویر توموگرام آنها مورد مقایسه قرار گرفت. سپس با بازرسی چشمی علائم آسیب و پوسیدگی ...
بیشتر
در این مطالعه، پتانسیل فناوری توموگرافی آکوستیکی جهت تعیین توان ایستایی درختان سرپای شهری در مقابل نیروهای وارده طبیعی مانند باد و طوفان بررسی شده است. ابتدا مولفه های دو حسگر داخلی و اروپایی شامل زمان عبور و سرعت در مسیرهای شعاعی تا مماسی و طولی درخت و تصویر توموگرام آنها مورد مقایسه قرار گرفت. سپس با بازرسی چشمی علائم آسیب و پوسیدگی طوقه درختان رصد و وضعیت طوقه درخت با دستگاه توموگرافی پایش گردید. مقایسه حسگر داخلی و اروپایی، کیفیت و دقت مشابهی را نشان داد. در بررسی 103 پایه درخت سرپا، تعداد 9 اصله از 23 درختی که هیچگونه علائم آسیب ظاهری در طوقه نداشتند، در توموگرافی حاوی مقادیر معتنابهی پوسیدگی مخفی بودند. از طرفی تعداد قریب به 10 اصله از 53 درختی که ظاهر طوقه پوسیده داشتند، تصاویر توموگرافی عمدتا سالم و بدون آسیب نشان دادند. لذا نتیجه گرفته می شود که بازرسی چشمی درختان شهری جهت حفظ یا قطع درختان شهری کافی نبوده و روشهایی مانند توموگرافی آکوستیکی که معایب مخفی را آشکار می سازند باید در دستور کار ارزیابی ها قرار گیرد.
مدیریت و اقتصاد چوب
حامد احمدی؛ آژنگ تاج دینی؛ امیر لشگری
چکیده
در این پژوهش ، تاثیر طراحی محصولات متنوع این صنعت در جلب رضایت مشتریان نهایی بررسی گردید. برای این منظور، متغیرهای تحقیق عبارتند از:ویژگی های ظاهری ،کیفیت ،قیمت گذاری، سیستم توزیع، خدمات پس از فروش و ارزش درک شده ویک متغیر تعدیل گر جنسیت.. جامعه آماری این پژوهش عبارت از کلیه مشتریان صنعت مبلمان چوبی خانگی استیل در شهر تهران است . برای ...
بیشتر
در این پژوهش ، تاثیر طراحی محصولات متنوع این صنعت در جلب رضایت مشتریان نهایی بررسی گردید. برای این منظور، متغیرهای تحقیق عبارتند از:ویژگی های ظاهری ،کیفیت ،قیمت گذاری، سیستم توزیع، خدمات پس از فروش و ارزش درک شده ویک متغیر تعدیل گر جنسیت.. جامعه آماری این پژوهش عبارت از کلیه مشتریان صنعت مبلمان چوبی خانگی استیل در شهر تهران است . برای بررسی و آزمون مدل مفهومی ارائه شده ، از روش معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS استفاده می شود. نتایج نشان داد که مدل مورد پژوهش در مدل های اندازه گیری مرتبه اول و مرتبه دوم و مدل ساختاری برازش مناسبی داشته است. در مدل اندازه گیری شاخصهای اندازه گیری بار عاملی معناداری ایجاد کرده ، این موضوع نشان می دهد که مدل به درستی از ادبیات نظری تعیین گشته و سنجه های اندازه گیری آن بدرستی شناسایی شده است و این موجب روایی بالای ابزار اندازهگیری تحقیق گردید. متغیر های ویژگی های ظاهری ،کیفیت ، قیمت گذاری، خدمات پس از فروش و ارزش درک شده در سطح اطمینان 99 درصد بر رضایت مشتریان مبلمان چوبی خانگی تاثیر گذار هستند. اما تأثیر متغیر سیستم توزیع بر رضایت مشتریان مورد تایید واقع نشد.همچنین با توجه به نتایج بدست آمده مشخص است که متغیرجنسیت فقط رابطه ی متغیر ویژگی های ظاهری با رضایت مشتریان را آن هم در سطح معناداری 90 درصد مورد تعدیل قرار می دهد.
مدیریت و اقتصاد چوب
الهام گورزی؛ آژنگ تاج دینی
چکیده
از دﻻﻳل ﻣﻬﻢ ﻧﺎﻛﺎﻣﻲ ﺷﺮکتهای ﺗﻮﻟﻴﺪی در ﺑﺎزارﻫﺎی ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ، ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ ﻋﺪم رﻗﺎﺑﺖﭘﺬﻳﺮی آنها در قیاس با رقبا اﺷﺎره ﻧﻤﻮد، لذا هدف از این مطالعه تعیین و رتبهبندی شاخصهای موثر بر رقابتپذیری صنعت مبلمان چوبی ایران با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی میباشد. برای این منظور با مطالعات و بررسی پژوهشهای ...
بیشتر
از دﻻﻳل ﻣﻬﻢ ﻧﺎﻛﺎﻣﻲ ﺷﺮکتهای ﺗﻮﻟﻴﺪی در ﺑﺎزارﻫﺎی ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ، ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ ﻋﺪم رﻗﺎﺑﺖﭘﺬﻳﺮی آنها در قیاس با رقبا اﺷﺎره ﻧﻤﻮد، لذا هدف از این مطالعه تعیین و رتبهبندی شاخصهای موثر بر رقابتپذیری صنعت مبلمان چوبی ایران با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی میباشد. برای این منظور با مطالعات و بررسی پژوهشهای صورت گرفته و مصاحبه با تعدادی از کارشناسان متخصص، شاخصهای موثر بر رقابتپذیری صنعت مبلمان چوبی ایران به 4 گروه اصلی و 19 زیرشاخص تقسیم شدند. درجه اهمیت شاخصها و زیرشاخصها پس از اخذ آرای کارشناسان با بکارگیری فرآیند تحلیل سلسله مراتبی تعیین شد. نتایج نشان داد که در میان شاخصهای سطح اصلی، شاخصهای اقتصادی، فنی، مواد و مصالح و انسانی بهترتیب دارای بالاترین ارزش وزنی میباشند. همچنین زیرشاخص طراحی موفق نسبت به سایر زیرشاخصها دارای بالاترین اولویت بوده و بعد از آن زیرشاخصهای مواد اولیه، مدیریت پایدار، نیروی انسانی متخصص، توسعه استاندارد، عرضه پایدار و برندسازی بهترتیب بالاترین اولویتها را بهخود اختصاص دادهاند.
مدیریت و اقتصاد چوب
اصغر صبحی نصرت؛ آژنگ تاج دینی؛ شادمان پورموسی
چکیده
در این پژوهش با استفاده ازنظراساتید ومتخصصین ومطالعه مقالات مرتبط،فاکتورهای تعیین کننده روابط شرکت(خریداران صنعتی ) وتامینکنندهها شناسایی و مفهوم رضایت در زنجیره تامین با بررسی متغیرهای اعتماد، ارتباط، همکاری، تطابق با انتظارات،کیفیت، هزینه و زمان تامین مواد اولیه وتولید، زمان سفارش و زمان تحویل تا رسیدن به دست مشتری نهایی ...
بیشتر
در این پژوهش با استفاده ازنظراساتید ومتخصصین ومطالعه مقالات مرتبط،فاکتورهای تعیین کننده روابط شرکت(خریداران صنعتی ) وتامینکنندهها شناسایی و مفهوم رضایت در زنجیره تامین با بررسی متغیرهای اعتماد، ارتباط، همکاری، تطابق با انتظارات،کیفیت، هزینه و زمان تامین مواد اولیه وتولید، زمان سفارش و زمان تحویل تا رسیدن به دست مشتری نهایی اندازهگیری شد. جامعه آماری این تحقیق، کلیه مدیران و مسولان تامین کننده مواد اولیه کارخانجاتی که در صنعت مبلمان چوبی منزل در سطح استان تهران فعال می باشند، در نظر گرفته شد و دادههای مورد نظر با استفاده از پرسشنامه جمع آوری گردید. روش تحقیق بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس نحوه اجرا و گردآوری داده ها از نوع توصیفی همبستگی بود. برای توصیف یافتهها از جداول توزیع فراوانی استفاده گردید. در مرحله استنباط از آزمونهای همبستگی اسپیرمن و تحلیل مسیر استفاده گردید. هفت فرضیه در این پژوهش به کار رفته است که یکی از آنها در مرحله تجزیه تحلیل حذف گردید و از شش فرضیه پژوهش به کار رفته یک فرضیه آن مورد تایید واقع نشد. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین متغیرهای اعتماد،ارتباط و همکاری، هزینه با رضایت خریداران صنعتی ارتباط معنی دار و قوی وجود دارد .در مورد متغیر سرعت تحویل بهموقع ، گرچه این ارتباط از نظر آماری معنی دار می باشد ، اما همبستگی چندانی وجود ندارد
فیزیک و مکانیک چوب
احسان حاجی رفیعی ها؛ مهران روح نیا؛ احمد جهان لتیباری؛ آژنگ تاج دینی
چکیده
در این تحقیق به بررسی تأثیر تورق و سطح چسب گذاری در فرآوردههای لایهای حاصله از چوب صنوبر، توسط آزمون غیر مخرب ارتعاش آزاد خمشی پرداخته شده است. بدین منظور تعداد 120 نمونه به ابعاد اسمی 5/2×5/2×45 سانتیمتر که عاری از هر گونه عیب ظاهری بودند آماده و تحت آزمون ارتعاش خمشی در تیر دو سر آزاد قرار گرفتند. سپس نمونهها توسط دو برش طولی ...
بیشتر
در این تحقیق به بررسی تأثیر تورق و سطح چسب گذاری در فرآوردههای لایهای حاصله از چوب صنوبر، توسط آزمون غیر مخرب ارتعاش آزاد خمشی پرداخته شده است. بدین منظور تعداد 120 نمونه به ابعاد اسمی 5/2×5/2×45 سانتیمتر که عاری از هر گونه عیب ظاهری بودند آماده و تحت آزمون ارتعاش خمشی در تیر دو سر آزاد قرار گرفتند. سپس نمونهها توسط دو برش طولی لایهای شدند و توسط چسب پلی وینیل استات به یکدیگر اتصال پیدا کردند. نمونهها از لحاظ سطح چسب گذاری به چهار سطح قراردادی تقسیم شده، که یک گروه کامل چسب و سه گروه دیگر به طور متفاوت ناقص چسب بودند. نمونهها مجددا تحت آزمون مذکور مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در مقایسه با مدول الاستیسیته مدول برشی پارامتر حساستری برای شناسائی معایب اتصال و سطح چسبگذاری تیرهای لایهای می باشد به شرطی که نقاط کور آزمون غیرمخرب ارتعاش خمشی در نظر گرفته شود.
مصطفی ملکی گلندوز؛ آژنگ تاج دینی؛ شادمان پور موسی؛ ابراهیم آقا رفیعی
چکیده
رقابت در عرصه خلق ارزش و تلاش برای دستیابی بهمزیت رقابتی پایدار و برتری راهبردی نسبت به رقبا موجب شده است تا توجه به مشتری و کسب رضایت وی از اهمیت بالایی برخوردار باشد. این موضوع بهویژه در مورد صنعت بسیار گسترده مبلمان و مصنوعات چوبی که با دامنه بسیار وسیعی از مصرفکنندگان با سلیقهها و نگرشهای متفاوتی روبرو هستند، از ...
بیشتر
رقابت در عرصه خلق ارزش و تلاش برای دستیابی بهمزیت رقابتی پایدار و برتری راهبردی نسبت به رقبا موجب شده است تا توجه به مشتری و کسب رضایت وی از اهمیت بالایی برخوردار باشد. این موضوع بهویژه در مورد صنعت بسیار گسترده مبلمان و مصنوعات چوبی که با دامنه بسیار وسیعی از مصرفکنندگان با سلیقهها و نگرشهای متفاوتی روبرو هستند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار میباشد. برهمین اساس در تحقیق حاضر سعی شده که ابتدا عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان از محصولات مبلمان خانگی را براساس مطالعات کتابخانهای و نظرات و اظهارات مشتریان شناسایی و بعد با کمک روش اولویتبندی ترجیحی براساس تشابه به پاسخ ایدهآل که یکی از مهمترین روشهای تصمیمگیری چندمعیاره میباشد، اهمیت هریک از عوامل مذکور را بر رضایت مشتریان تعیین کنیم. براساس نتایج بدست آمده، اجزای مفهومی مدل مشتمل بر شش شاخص زیبایی و ظاهر محصول، فرایند و کیفیت محصول، اقتصادی، سیستم توزیع و تحویل، خدمات فروش و ارزشگذاری محصول و 35 زیر شاخص میباشد. رتبهبندی زیر شاخصها نشان میدهد که زیر شاخصهای تناسب با فضای داخلی محیط، کیفیت مناسب پارچه، فوم و قطعات چوبی، عمر مفید محصول با توجه به قیمت خرید، تحویل به موقع محصول، میزان صداقت و راستگویی کارکنان فروش در هنگام ارائه مشخصات فنی محصول و برتری محصولات مبلمان خانگی چوبی در قیاس با محصولات مشابه دارای بیشترین میزان نزدیکی بوده و مهمترین اجزای تأثیرگذار بر رضایت مشتری از محصولات مبلمان خانگی بوده و زیر شاخصهای اندازه و حجم محصول، قابلیت تعمیرپذیری، ارائه تسهیلات مختلف خرید از سوی شرکت، نحوه نصب قطعات، ارائه کتابچه شناسه محصول در هنگام فروش و توجه به مسائل زیستمحیطی در هنگام انتخاب محصول عواملی هستند که کمترین تأثیر را بر رضایت مشتری دارند.
آژنگ تاج دینی؛ امیر حسین تقدسی؛ شادمان پورموسی؛ احمد جهان لتیباری؛ وحید رضا صفدری
چکیده
در طی سالیان اخیر با توجه به نوآوریهای صورت پذیرفته در تولید، بستهبندی و حمل ونقل انواع مبلمان چوبی، تجارت جهانی این محصولات رشد چشمگیری داشته است. این مسئله بههمراه برخی مشکلات چشمگیر در تولید و بازاریابی، سبب گردیده واردات انواع مختلف مبلمان چوبی به ایران از رشد قابل ملاحظهای در طی سالیان اخیر برخوردار باشد. جهت حصول ...
بیشتر
در طی سالیان اخیر با توجه به نوآوریهای صورت پذیرفته در تولید، بستهبندی و حمل ونقل انواع مبلمان چوبی، تجارت جهانی این محصولات رشد چشمگیری داشته است. این مسئله بههمراه برخی مشکلات چشمگیر در تولید و بازاریابی، سبب گردیده واردات انواع مختلف مبلمان چوبی به ایران از رشد قابل ملاحظهای در طی سالیان اخیر برخوردار باشد. جهت حصول به وارداتی مقرون به صرفه و اقتصادی، شناخت کلیه عواملی که از دیدگاه صاحب نظران موجب ترجیح اینگونه محصولات نسبت به انواع مشابه تولیدی داخلی میگردد بسیار مهم و ضروری میباشد، بنابراین در این تحقیق با هدف آسیبشناسی علل گسترش حجم واردات، شاخصهای مؤثر بر واردات با استفاده از روشهای تحقیق اسنادی و پیمایشی در قالب طراحی پرسشنامههایی استاندارد با استفاده از نظرات و صاحب نظران آگاه در دانشگاه و نهادهای مرتبط در چهار گروه اصلی اقتصادی، محیطی، فنی و تکنولوژی، و مصرفی تعریف شدند برای بررسی روایی پرسشنامه از روش الفای کرون باخ و برای ارزیابی اعتبار پرسشنامه ار روش اعتبار محتوی استفاده گردید. رتبهبندی شاخصهای اصلی مؤثر بر واردات به سه روش طیف لیکرت، آزمون دانکن و ضریب اهمیّت نسبی هر شاخص انجام پذیرفت. نتایج بهدست آمده از طیف لیکرت برای کل جامعه آماری نشان داد که شاخص محیطی در واردات محصولات مبلمان در رتبه اول قرار داشته و شاخصهای مصرفی، فنی و تکنولوژیکی، و اقتصادی بهترتیب در مراتب بعدی قرار گرفته است. بهوسیله آزمون دانکن شاخصهای کلی رتبهبندی مشخص شد که شاخص اقتصادی در رتبه اول قرار داشته و در رتبه دوم شاخص محیطی قرار گرفته است و شاخص (فنی و تکنولوژیکی) و (شاخص مصرفی) در جایگاه سوم قرار میگیرند و بین این دو شاخص تفاوت معناداری وجود ندارد. در رتبهبندی شاخصهای کلی به روش اهمیّت نسبی، با تقسیمبندی کلی مشاغل در چهار دسته به شرح تولیدکننده، فروشنده یا توزیع کننده، واردکننده و مصرفکننده، با اعمال درصد اهمیّت نسبی از دیدگاه هر یک از این مشاغل به شاخصهای اصلی، اهمیّت هر یک از شاخصها را از دیدگاه مشاغل فعال در این صنف بهدست آمد، نتایج نشان از تفاوت اهمیّت نسبی شاخصها از دید هریک از این چهاردسته دارد.
وحید رضا صفدری؛ نیما اسکینی؛ آژنگ تاج دینی؛ ولیما بایرام زاده
چکیده
آناتومی چوب درختان علاوه بر تاثیرپذیری از صفات والدین (ژن) متأثر از عوامل محیطی است. یکی از این عوامل محیطی فرسایش خاک است که تأثیرهای قابل توجهی بر روی ویژگیهای آناتومی چوب ریشه درختان دارد. درخت ارس (Juniperus excelsa) یکی از سوزنیبرگان بومی ایران و دارای دیرزیستی بالا بوده و در نتیجه مطالعه آناتومی چوب ریشه آن در دو حالت داخل و خارج ...
بیشتر
آناتومی چوب درختان علاوه بر تاثیرپذیری از صفات والدین (ژن) متأثر از عوامل محیطی است. یکی از این عوامل محیطی فرسایش خاک است که تأثیرهای قابل توجهی بر روی ویژگیهای آناتومی چوب ریشه درختان دارد. درخت ارس (Juniperus excelsa) یکی از سوزنیبرگان بومی ایران و دارای دیرزیستی بالا بوده و در نتیجه مطالعه آناتومی چوب ریشه آن در دو حالت داخل و خارج از خاک میتواند بیانگر اثرات فرسایش خاک بر روی ویژگیهای آناتومیکی چوب ریشه این گونه باشد. بدین منظور از پوست و چوب ریشههای چند درخت گونه ارس در داخل خاک و بیرونزده از خاک نمونهبرداری و از آنها توسط میکروتوم مقاطع نازک میکروسکوپی تهیه و صفتهای آناتومیکی آنها مطالعه و مقایسه شد. نتایج نشان داد که حلقههای رویشی نمونه چوب ریشه داخل خاک از یک ردیف چوب تابستانه تشکیل شده است و با شروع پدیده بیرونزدگی از خاک در مقطع عرضی از ضخامت حفرات سلولی در بخش بهاره و تابستانه کاسته شده و سلولهای چوبی در ظاهر ضخیمتر بهنظر میرسد و همچین بر مقدار چوب تابستانه افزوده میشود. پارانشیمهای طولی حاوی مواد رنگی سیاه رنگ در بخش بیرونزده چوب ریشه بهفراوانی مشاهده میشود. ضمناً با شروع پدیده بیرونزدگی از ضخامت پوست بخش بیرونزده از خاک کاسته شده و ضخامت لایه آبکش و پریدرم آن به بزرگی ریشه داخل خاک نمی باشد.
مدیریت و اقتصاد چوب
امیر توکلی؛ آژنگ تاج دینی؛ مهران روح نیا؛ احمد جهان لتیباری
چکیده
مقوای کنگرهای یک محصول تولیدی با ارزش برای بستهبندی کالاهای مختلف در کشور جهت ارائه به بازارهای داخلی و بینالمللی میباشد، بنابراین جهت توسعه صنعت تولید این محصول و شناسایی جهت تغییرات در تقاضا برای آن، لازم است که الگوی تولید و مصرف محصول مذکور و مهمترین متغیرهای مؤثر بر آن را شناسایی نمود، تا بتوان بر اساس آن به پیشبینی میزان ...
بیشتر
مقوای کنگرهای یک محصول تولیدی با ارزش برای بستهبندی کالاهای مختلف در کشور جهت ارائه به بازارهای داخلی و بینالمللی میباشد، بنابراین جهت توسعه صنعت تولید این محصول و شناسایی جهت تغییرات در تقاضا برای آن، لازم است که الگوی تولید و مصرف محصول مذکور و مهمترین متغیرهای مؤثر بر آن را شناسایی نمود، تا بتوان بر اساس آن به پیشبینی میزان عرضه و تقاضا با توجه به عاملهای مؤثر پرداخت. از این رو در مقاله حاضر جهت نیل به این اهداف، یک مدل اقتصادسنجی پویا که رابطه همزمانی بین عرضه و تقاضای مقوای کنگرهای را نشان می دهد، معرفی شده است. این مدل با استفاده از روش حداقل مربعهای سه مرحلهای (3SLS)، براساس دادههای مجموعه زمانی 1386-1360برآورد گردیده است. نتایج حاصل از برآورد تابع تقاضا نشان میدهد که متغیرهای عرض از مبدا، قیمت محصول، GNP در سال قبل، جمعیت کل کشور، CPI، ارزش افزوده بخش صنعت، شاخص تولید کل کارگاههای بزرگ صنعتی و متغیر مجازی جنگ در سطح 5٪ معنیدار گردیده است. در حالی که در تابع عرضه، متغیرهای عرض از مبدا، میزان تولید مقوای کنگرهای در سال قبل، میزان تورم، نسبت قیمت محصول در سال قبل به قیمت ماده اولیه(ورق کارتن)در سال قبل، میزان واردات در سال قبل، قیمت تمام شده محصول و متغیر مجازی یارانه در سطح 5٪ معنیدار گردیده است. همچنین نتایج حاصل از پیشبینی تا سال 1391 نشان میدهد که میزان تولید و مصرف مقوای کنگرهای در کشور افزایش خواهد یافت .
خمیر کاغذ و کاغذ
رضا حسین پور؛ احمد جهان لتیباری؛ آژنگ تاج دینی؛ سید جواد سپیده دم؛ رامین فرنود
چکیده
تأثیر عوامل فراوری شیمیایی ساقه کلزا شامل زمان، دما، ترکیب مواد شیمیایی و همچنین درجهروانی خمیرکاغذ برکیفیت الیاف خمیرکاغذ شیمیایی- مکانیکی از ساقهکلزا توسط FQA مورد مطالعه قرار گرفته است. بنابراین تأثیر سه زمان۱۵، ٣٠ و ٤۵ دقیقه، دو دمای ١٢٥ و ١٤٥ درجه سانتیگراد، دو ترکیب مواد شیمیایی شامل ٤% NaOH + ٨% Na2SO3 و ٨% NaOH + ١٢% Na2SO3 (برمبنای ...
بیشتر
تأثیر عوامل فراوری شیمیایی ساقه کلزا شامل زمان، دما، ترکیب مواد شیمیایی و همچنین درجهروانی خمیرکاغذ برکیفیت الیاف خمیرکاغذ شیمیایی- مکانیکی از ساقهکلزا توسط FQA مورد مطالعه قرار گرفته است. بنابراین تأثیر سه زمان۱۵، ٣٠ و ٤۵ دقیقه، دو دمای ١٢٥ و ١٤٥ درجه سانتیگراد، دو ترکیب مواد شیمیایی شامل ٤% NaOH + ٨% Na2SO3 و ٨% NaOH + ١٢% Na2SO3 (برمبنای وزنخشک مادهچوبی) و خمیرکاغذ پالایش نشده و پالایش شده ارزیابی شدهاند. میانگین طول الیاف خمیرکاغذ پالایش نشده بین ٤٩/٠ تا ٦٥/٠ میلیمتر متغیر بوده است و در اثر بیشتر شدن عوامل مورد بررسی میانگین طولالیاف کاهش یافته است. بهعلاوه اینکه میانگین طول الیاف در اثر پالایش کمی کاهش یافته است. از این رو میزان نرمههای خمیرکاغذها در حدود ٥5% تا ٦3% اندازهگیری شده است، که مقدار زیادی را نشان میدهد و در اثر پالایش مقدار نرمهها حدود ٥% افزایش یافته است. زبری الیاف خمیرکاغذ بین 10 تا ٤١ m100/gm تعیین شده است و در اثر پالایش به 14 تا 53 m100/gm افزایش یافته است. با وجود ثابت ماندن تقریبی خمیدگی الیاف ولی در اثر پالایش میزان شکستگی الیاف بیشتر شده است.
مدیریت و اقتصاد چوب
آژنگ تاج دینی؛ مهران روح نیا
چکیده
در این مقاله سعی گردیده با استفاده از اطلاعات و داده های مربوط به تولید، صادرات و واردات در طی دهه گذشته در ابتدا میزان مصرف کل و سرانه کاغذ فلوتینگ محاسبه و سهم تولیدات داخلی و واردات در تراز مصرف تعیین گردد. پس از آن با توجه به اینکه این اعتقاد وجود دارد که میزان مصرف انواع فراوردههای کاغذی مورد مطالعه تابعی از مصرف سرانه محصولات ...
بیشتر
در این مقاله سعی گردیده با استفاده از اطلاعات و داده های مربوط به تولید، صادرات و واردات در طی دهه گذشته در ابتدا میزان مصرف کل و سرانه کاغذ فلوتینگ محاسبه و سهم تولیدات داخلی و واردات در تراز مصرف تعیین گردد. پس از آن با توجه به اینکه این اعتقاد وجود دارد که میزان مصرف انواع فراوردههای کاغذی مورد مطالعه تابعی از مصرف سرانه محصولات مورد نظر و میزان جمعیت در سالهای مختلف می باشد، از روش تحلیل رگرسیون خطی به منظور بررسی روند جمعیت و مصرف سرانه در گذشته (فاصله سالهای 4138- 1373) و تخمین مصرف کل در طی سالهای 1390-1385 و افق 1400 هجری شمسی استفاده شود. و در نهایت، براساس محاسبه میزان مصرف (تقاضا) هر یک از کاغذ های مورد مطالعه در دورههای زمانی مورد پیش بینی و بر اساس مشاهده مهمترین طرحهای در دست اجرای تولید کاغذ و مقوا که در طی چند سال آینده به بهره برداری میرسند، میزان کمبود جهت ارضای کامل تقاضا که بایستی از طریق واردات نسبت به رفع آن اقدام شود مشخص میگردد.
نتایج نشان میدهد که در افق 1400 مقدار مصرف کاغذ فلوتینگ به 290 هزارتن در سال خواهد رسید، این مسئله سبب میگردد، میزان کمبود کاغذ یاد شده به بیش از 200هزارتن در سال برسد و سهم واردات در تراز مصرف به بیش از 70% در سال افزایش یابد.