محمد غفرانی؛ افروز غیاث وند
چکیده
امروزه کارشناسان معتبرترین بخش از صنعت مبلمان جهان، موجودیت و پتانسیل های صنعت مبلمان ایران را به رسمیت می شناسند و مهمتر این که برای آن شانس رشد و توسعه بسیار زیادی قائل هستند. هدف از این تحقیق بررسی دیدگاه تولیدکنندگان داخلی مبلمان نشیمن در زمینۀ تولید و فروش این محصولات می باشد. در این راستا با کسب اطلاع از نظر متخصصین آگاه دانشگاهی ...
بیشتر
امروزه کارشناسان معتبرترین بخش از صنعت مبلمان جهان، موجودیت و پتانسیل های صنعت مبلمان ایران را به رسمیت می شناسند و مهمتر این که برای آن شانس رشد و توسعه بسیار زیادی قائل هستند. هدف از این تحقیق بررسی دیدگاه تولیدکنندگان داخلی مبلمان نشیمن در زمینۀ تولید و فروش این محصولات می باشد. در این راستا با کسب اطلاع از نظر متخصصین آگاه دانشگاهی و روش های تحقیق اسنادی و پیمایشی ، پنج شاخص مؤثر بر تولید و فروش محصولات مبلمان منزل، در قالب پرسشنامه ای استاندارد طراحی شد. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش آلفای کرون باخ و برای ارزیابی اعتبار آن از روش اعتبار محتوی استفاده گردید. رتبه بندی شاخص های اصلی با روش طیف لیکرت نشان داد که از منظر تولید کنندگان داخلی، به ترتیب شاخص های مشتری مداری، همکاری با دانشگاهیان، مبلمان وارداتی، طراحی و رضایت مندی از حمایت های دولتی و اصناف، دارای بیشترین تا کمترین درجه اهمیت در تولید و فروش محصولات مبلمان منزل هستند.
مدیریت و اقتصاد چوب
الهام گورزی؛ آژنگ تاج دینی
چکیده
از دﻻﻳل ﻣﻬﻢ ﻧﺎﻛﺎﻣﻲ ﺷﺮکتهای ﺗﻮﻟﻴﺪی در ﺑﺎزارﻫﺎی ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ، ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ ﻋﺪم رﻗﺎﺑﺖﭘﺬﻳﺮی آنها در قیاس با رقبا اﺷﺎره ﻧﻤﻮد، لذا هدف از این مطالعه تعیین و رتبهبندی شاخصهای موثر بر رقابتپذیری صنعت مبلمان چوبی ایران با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی میباشد. برای این منظور با مطالعات و بررسی پژوهشهای ...
بیشتر
از دﻻﻳل ﻣﻬﻢ ﻧﺎﻛﺎﻣﻲ ﺷﺮکتهای ﺗﻮﻟﻴﺪی در ﺑﺎزارﻫﺎی ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ، ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ ﻋﺪم رﻗﺎﺑﺖﭘﺬﻳﺮی آنها در قیاس با رقبا اﺷﺎره ﻧﻤﻮد، لذا هدف از این مطالعه تعیین و رتبهبندی شاخصهای موثر بر رقابتپذیری صنعت مبلمان چوبی ایران با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی میباشد. برای این منظور با مطالعات و بررسی پژوهشهای صورت گرفته و مصاحبه با تعدادی از کارشناسان متخصص، شاخصهای موثر بر رقابتپذیری صنعت مبلمان چوبی ایران به 4 گروه اصلی و 19 زیرشاخص تقسیم شدند. درجه اهمیت شاخصها و زیرشاخصها پس از اخذ آرای کارشناسان با بکارگیری فرآیند تحلیل سلسله مراتبی تعیین شد. نتایج نشان داد که در میان شاخصهای سطح اصلی، شاخصهای اقتصادی، فنی، مواد و مصالح و انسانی بهترتیب دارای بالاترین ارزش وزنی میباشند. همچنین زیرشاخص طراحی موفق نسبت به سایر زیرشاخصها دارای بالاترین اولویت بوده و بعد از آن زیرشاخصهای مواد اولیه، مدیریت پایدار، نیروی انسانی متخصص، توسعه استاندارد، عرضه پایدار و برندسازی بهترتیب بالاترین اولویتها را بهخود اختصاص دادهاند.
حسن علیزاده؛ محمد مهدی فائزی پور؛ مجید عزیزی؛ محسن ضیایی
چکیده
صنعت مبلمان ازجمله صنایعی است که از سهم قابل توجهی در تجارت جهانی برخوردار است، بنابراین رشد و توسعه این صنعت و فراهم آوردن زمینه حضور هدفمند آن در بازارهای جهانی میتواند تأثیر بسزایی در افزایش تولید ناخالص داخلی و کسب درآمدهای غیر نفتی برای کشور داشته باشد. در این مطالعه وضعیت تجارت خارجی مبلمان خانگی و همچنین تعیین و اولویتبندی ...
بیشتر
صنعت مبلمان ازجمله صنایعی است که از سهم قابل توجهی در تجارت جهانی برخوردار است، بنابراین رشد و توسعه این صنعت و فراهم آوردن زمینه حضور هدفمند آن در بازارهای جهانی میتواند تأثیر بسزایی در افزایش تولید ناخالص داخلی و کسب درآمدهای غیر نفتی برای کشور داشته باشد. در این مطالعه وضعیت تجارت خارجی مبلمان خانگی و همچنین تعیین و اولویتبندی شاخصهای مؤثر بر توسعه صادرات این بخش از مبلمان بررسی شده است. ابتدا با توجه به آمارهای منتشر شده از طرف اداره گمرک جمهوری اسلامی مقدار واردات و صادرات مبلمان خانگی مشخص شد و برای تعیین شاخصها، از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با تعدادی از صاحبان صنایع مبلمان و کارشناسان مرتبط استفاده شد. شاخصهای تأثیرگذار به 6 گروه اصلی و 48 زیر شاخص تقسیم شدند. درجه اهمیت شاخصها پس از اخذ نظرات کارشناسان با فرایند تحلیل سلسله مراتبی تعیین شد. نتایج نشان داد که شاخصهای مواد و محصول، اقتصاد و بازار در سطح اصلی دارای بالاترین ارزش وزنی هستند. همچنین از بین زیر شاخصها، عرضه پایدار مواد اولیه، توسعه بازاریابی راهبردی و تأمین منابع پولی ارزانقیمت و کمبهره بهترتیب بیشترین اهمیت را داشتند.
مصطفی ملکی گلندوز؛ آژنگ تاج دینی؛ شادمان پور موسی؛ ابراهیم آقا رفیعی
چکیده
رقابت در عرصه خلق ارزش و تلاش برای دستیابی بهمزیت رقابتی پایدار و برتری راهبردی نسبت به رقبا موجب شده است تا توجه به مشتری و کسب رضایت وی از اهمیت بالایی برخوردار باشد. این موضوع بهویژه در مورد صنعت بسیار گسترده مبلمان و مصنوعات چوبی که با دامنه بسیار وسیعی از مصرفکنندگان با سلیقهها و نگرشهای متفاوتی روبرو هستند، از ...
بیشتر
رقابت در عرصه خلق ارزش و تلاش برای دستیابی بهمزیت رقابتی پایدار و برتری راهبردی نسبت به رقبا موجب شده است تا توجه به مشتری و کسب رضایت وی از اهمیت بالایی برخوردار باشد. این موضوع بهویژه در مورد صنعت بسیار گسترده مبلمان و مصنوعات چوبی که با دامنه بسیار وسیعی از مصرفکنندگان با سلیقهها و نگرشهای متفاوتی روبرو هستند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار میباشد. برهمین اساس در تحقیق حاضر سعی شده که ابتدا عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان از محصولات مبلمان خانگی را براساس مطالعات کتابخانهای و نظرات و اظهارات مشتریان شناسایی و بعد با کمک روش اولویتبندی ترجیحی براساس تشابه به پاسخ ایدهآل که یکی از مهمترین روشهای تصمیمگیری چندمعیاره میباشد، اهمیت هریک از عوامل مذکور را بر رضایت مشتریان تعیین کنیم. براساس نتایج بدست آمده، اجزای مفهومی مدل مشتمل بر شش شاخص زیبایی و ظاهر محصول، فرایند و کیفیت محصول، اقتصادی، سیستم توزیع و تحویل، خدمات فروش و ارزشگذاری محصول و 35 زیر شاخص میباشد. رتبهبندی زیر شاخصها نشان میدهد که زیر شاخصهای تناسب با فضای داخلی محیط، کیفیت مناسب پارچه، فوم و قطعات چوبی، عمر مفید محصول با توجه به قیمت خرید، تحویل به موقع محصول، میزان صداقت و راستگویی کارکنان فروش در هنگام ارائه مشخصات فنی محصول و برتری محصولات مبلمان خانگی چوبی در قیاس با محصولات مشابه دارای بیشترین میزان نزدیکی بوده و مهمترین اجزای تأثیرگذار بر رضایت مشتری از محصولات مبلمان خانگی بوده و زیر شاخصهای اندازه و حجم محصول، قابلیت تعمیرپذیری، ارائه تسهیلات مختلف خرید از سوی شرکت، نحوه نصب قطعات، ارائه کتابچه شناسه محصول در هنگام فروش و توجه به مسائل زیستمحیطی در هنگام انتخاب محصول عواملی هستند که کمترین تأثیر را بر رضایت مشتری دارند.
آژنگ تاج دینی؛ امیر حسین تقدسی؛ شادمان پورموسی؛ احمد جهان لتیباری؛ وحید رضا صفدری
چکیده
در طی سالیان اخیر با توجه به نوآوریهای صورت پذیرفته در تولید، بستهبندی و حمل ونقل انواع مبلمان چوبی، تجارت جهانی این محصولات رشد چشمگیری داشته است. این مسئله بههمراه برخی مشکلات چشمگیر در تولید و بازاریابی، سبب گردیده واردات انواع مختلف مبلمان چوبی به ایران از رشد قابل ملاحظهای در طی سالیان اخیر برخوردار باشد. جهت حصول ...
بیشتر
در طی سالیان اخیر با توجه به نوآوریهای صورت پذیرفته در تولید، بستهبندی و حمل ونقل انواع مبلمان چوبی، تجارت جهانی این محصولات رشد چشمگیری داشته است. این مسئله بههمراه برخی مشکلات چشمگیر در تولید و بازاریابی، سبب گردیده واردات انواع مختلف مبلمان چوبی به ایران از رشد قابل ملاحظهای در طی سالیان اخیر برخوردار باشد. جهت حصول به وارداتی مقرون به صرفه و اقتصادی، شناخت کلیه عواملی که از دیدگاه صاحب نظران موجب ترجیح اینگونه محصولات نسبت به انواع مشابه تولیدی داخلی میگردد بسیار مهم و ضروری میباشد، بنابراین در این تحقیق با هدف آسیبشناسی علل گسترش حجم واردات، شاخصهای مؤثر بر واردات با استفاده از روشهای تحقیق اسنادی و پیمایشی در قالب طراحی پرسشنامههایی استاندارد با استفاده از نظرات و صاحب نظران آگاه در دانشگاه و نهادهای مرتبط در چهار گروه اصلی اقتصادی، محیطی، فنی و تکنولوژی، و مصرفی تعریف شدند برای بررسی روایی پرسشنامه از روش الفای کرون باخ و برای ارزیابی اعتبار پرسشنامه ار روش اعتبار محتوی استفاده گردید. رتبهبندی شاخصهای اصلی مؤثر بر واردات به سه روش طیف لیکرت، آزمون دانکن و ضریب اهمیّت نسبی هر شاخص انجام پذیرفت. نتایج بهدست آمده از طیف لیکرت برای کل جامعه آماری نشان داد که شاخص محیطی در واردات محصولات مبلمان در رتبه اول قرار داشته و شاخصهای مصرفی، فنی و تکنولوژیکی، و اقتصادی بهترتیب در مراتب بعدی قرار گرفته است. بهوسیله آزمون دانکن شاخصهای کلی رتبهبندی مشخص شد که شاخص اقتصادی در رتبه اول قرار داشته و در رتبه دوم شاخص محیطی قرار گرفته است و شاخص (فنی و تکنولوژیکی) و (شاخص مصرفی) در جایگاه سوم قرار میگیرند و بین این دو شاخص تفاوت معناداری وجود ندارد. در رتبهبندی شاخصهای کلی به روش اهمیّت نسبی، با تقسیمبندی کلی مشاغل در چهار دسته به شرح تولیدکننده، فروشنده یا توزیع کننده، واردکننده و مصرفکننده، با اعمال درصد اهمیّت نسبی از دیدگاه هر یک از این مشاغل به شاخصهای اصلی، اهمیّت هر یک از شاخصها را از دیدگاه مشاغل فعال در این صنف بهدست آمد، نتایج نشان از تفاوت اهمیّت نسبی شاخصها از دید هریک از این چهاردسته دارد.