مدیریت و اقتصاد چوب
امیر رضا طاهری؛ عباس تمجیدی؛ آژنگ تاج دینی
چکیده
در این تحقیق به بررسی تاثیر قابلیت ها و توانمندی های بازاریابی، نوآوری و یادگیری کارکنان برعملکرد شرکت های مبلمان چوبی اداری پرداخته شده است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران وکارشناسان شاغل در شرکت های مبلمان چوبی اداری در شهرک های صنعتی در دو استان تهران و البرز بود. روش نمونه گیری، طبقه بندی شده بوده و برای تعیین حجم نمونه (92 نفر) از ...
بیشتر
در این تحقیق به بررسی تاثیر قابلیت ها و توانمندی های بازاریابی، نوآوری و یادگیری کارکنان برعملکرد شرکت های مبلمان چوبی اداری پرداخته شده است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران وکارشناسان شاغل در شرکت های مبلمان چوبی اداری در شهرک های صنعتی در دو استان تهران و البرز بود. روش نمونه گیری، طبقه بندی شده بوده و برای تعیین حجم نمونه (92 نفر) از جدول کرجسی- مورگان استفاده گردید. شاخص های تاثیر گذار اولیه با مطالعه منابع موجود گزینش ومدل مفهومی تحقیق با در نظر گرفتن عملکرد سازمان (شرکت) به عنوان متغیر وابسته و متغیرهای بازاریابی، نوآوری و یادگیری به عنوان متغیرهای مستقل طراحی شد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات برای این تحقیق پرسشنامه بوده است. برای بررسی فرضیه های تحقیق و تحلیل روابط ساختاری بین متغیرها از همبستگی و تحلیل عاملی تاییدی و روش مدل سازی معادلات ساختاری بر پایه روش حداقل مربعات جزیی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان می دهد که قابلیت های نوآوری و بازاریابی و یاد گیری تاثیر مثبتی بر عملکرد شرکت های مبلمان چوبی دارند. علاوه بر آن، این قابلیت ها به صورت مکمل نیز در مجموع 9/96 درصد از تغییرات متغیر وابسته عملکرد شرکت را تبیین می نمایند. نتایج حاصل از شاخص ارزیابی کیفیت مدل، نشان می دهد که قابلیت بازاریابی (اثر قوی)، قابلیت نوآوری (اثر متوسط)، قابلیت یادگیری (اثرضعیف) بیشترین اثر گذاری را برعملکرد شرکت دارد. در نهایت نتایج حاصل ازاین تحقیق به شرکت های متنوع تولید کننده محصولات صنعت مبلمان چوبی که دائما به دنبال صادرات کالاهای خویش هستند یادآوری می نماید که برخلاف بازار تا حدودی غیر رقابتی داخل کشور، برای رقابت با شرکت های دیگر در بازارهای هدف، بایستی سعی نمایند که با توجه به عواملی از قبیل بازاریابی، نوآوری و یادگیری، موجب بهبود کیفیت محصول، کاهش هزینه و در نهایت افزایش عملکرد شرکت گردند.
احمدرضا عربی؛ آژنگ تاج دینی؛ شادمان پورموسی؛ محمد نقی ایمانی؛ امیر لشگری
چکیده
بهمنظور دستیابی به مزیت رقابتی بالاتر، شناسایی و اولویتبندی ابعاد گوناگون مدیریت زنجیره تأمین پایدار و ارتباط آن با عملکرد شرکتهای تولیدکننده مبلمان منزل و اداری، این پژوهش انجام شد. جامعه آماری پژوهش در دو بخش کمی و کیفی شامل خبرگان، متخصصان در زمینههای مدیریت زنجیره تأمین و عملکرد شرکت، مدیران و مهندسان عملیاتی شرکتهای ...
بیشتر
بهمنظور دستیابی به مزیت رقابتی بالاتر، شناسایی و اولویتبندی ابعاد گوناگون مدیریت زنجیره تأمین پایدار و ارتباط آن با عملکرد شرکتهای تولیدکننده مبلمان منزل و اداری، این پژوهش انجام شد. جامعه آماری پژوهش در دو بخش کمی و کیفی شامل خبرگان، متخصصان در زمینههای مدیریت زنجیره تأمین و عملکرد شرکت، مدیران و مهندسان عملیاتی شرکتهای تولیدکننده مبلمان در استان تهران بودند. در بخش کیفی برای شناسایی شاخصهای مؤثر از روش مصاحبه و تحلیل محتوا و در بخش کمی برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه محققساخته بر مبنای طیف لیکرت و برای درک روابط علی بین متغیرهای تحقیق و اولویتبندی آنها از آزمونهای همبستگی پیرسون و فریدمن استفاده شد. روایی و پایایی ابزارهای تحقیق در هر دو بخش با استفاده از روشهای مختلفی مورد آزمون قرار گرفته و تأیید شد. نتایج این تحقیق نشان داد که عملیات مدیریت زنجیره تأمین اثری مستقیم و مثبت بر سطح عملکرد شرکتهای مبلمان چوبی دارد، همچنین در بعد زنجیره تأمین پایدار، ابعاد زمان تأخیر، هزینه محصول و طراحی و سازگاری با محیط در اولویت اول تا سوم قرار گرفتند. در بعد عملکرد، ابعاد پاسخگویی سریع به تغییرهای پیشنهادی مشتریان در حجم محصول، بازده سرمایهگذاری و ترجیح مشتریان بر خرید از نمادهای برتر در اولویت اول تا سوم بودند.
سعید مهدوی؛ محمد هادی رضوانی
چکیده
براساس پیشینه کشت کنف در ایران، این گیاه صنعتی میتواند نقش مهمی در تأمین کمبود الیاف بکر کاغذ و مقوا بازی کند. دوره برداشت کنف یکی از نکات مهم از لحاظ اقتصادی-تکنیکی است، لذا در این مطالعه، مقدار رشد کنف تیپ کوبا و نسبت وزنی پوست، مغز و پیت طی سه دوره برداشت 5، 6 و 7 ماه اندازهگیری شد و عملکرد کنف براساس دوره آخر برداشت تعیین شد. برای ...
بیشتر
براساس پیشینه کشت کنف در ایران، این گیاه صنعتی میتواند نقش مهمی در تأمین کمبود الیاف بکر کاغذ و مقوا بازی کند. دوره برداشت کنف یکی از نکات مهم از لحاظ اقتصادی-تکنیکی است، لذا در این مطالعه، مقدار رشد کنف تیپ کوبا و نسبت وزنی پوست، مغز و پیت طی سه دوره برداشت 5، 6 و 7 ماه اندازهگیری شد و عملکرد کنف براساس دوره آخر برداشت تعیین شد. برای تهیه خمیرکاغذ از الیاف پوست کنف بهروش سودا-آنتراکینون از 14% و 16% سدیم هیدروکسید، 2/0 درصد آنتراکینون، مدت زمان 120 دقیقه، دمای °C 175، و نسبت مایع پخت به پوست 1/7 استفاده شد. برای ساخت کاغذ دستساز با جرم پایه g/m2 110 از سه نوع خمیرکاغذ سودا-آنتراکینون در سه دوره برداشت کنف استفاده شد. نتایج نشان داد پس از 6 و 7 ماه، به-ترتیب طول ساقه کنف 9% و 5% و قطر آن نیز 5% و 9% نسبت به دوره برداشت 5 ماه افزایش یافته است. اما نسبت وزنی پوست به مفز کنف با افزایش دوره برداشت کاهش یافته است. مقدار عملکرد ساقه سبز و خشک کنف بهترتیب 32 و 7/7 تن بر هکتار محاسبه شد. محدوده بازده بعد از الک خمیرکاغذ از 5/51 تا 9/52 درصد، عدد کاپا از 59 تا 61 و وازده از 1/1 تا 92/0 درصد برای پختهای بهینه تعیین شد. تعداد دور کوبنده برای خمیرکاغذ تهیه شده از کنف 7 ماهه نسبت به 5 و 6 ماهه بیشتر بود. مقاومتهای کاغذهای دستساز نشان داد که خمیرکاغذ تهیه شده از پوست کنف دردوره برداشت 5 ماهه و مدت زمان پخت 120 دقیقه، دمای پخت °C 175 و 16% قلیایی، شرایط بهینه برای تولید خمیرکاغذ لاینر رویه میباشند. مقایسه خواص کاغذ دستساز تهیه شده با خواص کاغذ کرافت لاینر طبق استاندارد ملی ایران شماره 3054 نیز مؤید برتری خواص کاغذ تهیه شده از الیاف پوست کنف است.