نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 صنایع چوب، بخش تحقیقات علوم چوب و فرآوردههای آن

2 موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع . بخش تحقیقات علوم چوب و کاغذ صندوق پستی 116- 13185 تهران - ایران

3 پژوهشی، بخش تحقیقات علوم چوب و فرآورده‌های آن، موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور

4 عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم چوب و فرآوردههای آن، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، تهران

5 بخش تحقیقات علوم چوب و فرآورده‌های آن، ‌مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

چکیده

همگام با توسعه صنعت تخته خرده چوب لازم است که اقداماتی در جهت افزایش کیفیت محصول تولید شده (هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی) و نیز کاهش هزینه های تولید صورت گیرد. دستیابی به چنین اهدافی تنها با تحقیقات گسترده و کاربردی در این صنعت میسر می باشد.
در این بررسی از گونه چوبی اکالیپتوس کاملدولنسیس، تخته های آزمایشگاهی ساخته شده است. همچنین از سه میزان چسب 9، 10 و 11 درصد (بر اساس وزن خشک چسب) و سه زمان پرس 5 و 6 و 7 دقیقه به عنوان کامل متغیر استفاده گردیده و سپس اثر مستقل و متقابل این عوامل بر خواص فیزیکی و مکانیکی تخته های ساخته شده مورد ارزیابی قرار گرفته اند. نتایج حاصل از این بررسی ها به شرح زیر ارایه می شود: نتایج حاصل از اندازه گیری مقاومت خمشی تخته خرده چوب های ساخته شده از گونه اکالیپتوس نشان می دهد که تخته های تهیه شده در شرایط 11 درصد چسب و زمان پرس 7 دقیقه دارای بیشترین مقاومت خمشی و تخته هایی که در شرایط 9 درصد چسب و زمان پرس 5 دقیقه تهیه شده اند پایین ترین مقاومت خمشی را داشته اند.
همچنین نتایج حاصل از اندازه گیری مدول الاستیسیته 
(MOE) تخته خرده چوب های ساخته شده نشان می دهند که تاثیر میزان چسب مصرفی و زمان پرس بر MOE تخته خرده چوب اثر معنی داری داشته، به طوری که میانگین MOE تخته خرده چوب های تهیه شده در شرایط 11 درصد چسب و زمان پرس 7 دقیقه در مقدار حداکثر بوده و در میزان چسب 9 درصد و زمان پرس 5 دقیقه به پایین ترین حد خود رسیده است.
آزمایش های تعیین مقاومت چسبندگی داخلی 
(IB) تخته های تهیه شده نشان داده است که میزان چسب و زمان پرس تاثیر مستقل معنی داری بر IB داشته ولی دارای اثر متقابل معنی داری نمی باشند، به طوری که مقدار IB با افزایش میزان چسب افزایش یافته ولی با افزایش زمان پرس از 6 به 7 دقیقه مقاومت چسبندگی داخلی کاهش یافته است، به طوری که آرمانی ترین شرایط برای ساخت تخته هایی با مقاومت چسبندگی داخلی زیاد شرایط ساخت، 11 درصد چسب و زمان پرس 6 دقیقه به دست آمده است.
نتایج آزمایش های واکشیدگی ضخامت بعد از 2 و 24 ساعت نشان داده است که افزایش میزان چسب و زمان پرس باعث کاهش واکشیدگی ضخامتی تخته های تهیه شده گردیده است به طوری که در شرایط ساخت 9 درصد چسب و زمان پرس 5 دقیقه بیشترین واکشیدگی ضخامتی و در شرایط 11 درصد چسب و زمان پرس 7 دقیقه کمترین واکشیدگی ضخامتی بدست آمده است.

موضوعات