نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بخش تحقیقات علوم چوب و فرآورده‌های آن، موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور

2 بخش تحقیقات علوم چوب و فراورده های آن، مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

3 استاد، گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

4 کارشناس ارشد موسسه تحقیقات جنگلها و مرتع کشور

5 عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور- بخش تحقیقات علوم چوب و فرآورده های آن

چکیده

این تحقیق بر روی گردبینه کاج الداریکا صورت گرفت. ابتدا میانگین رویش سالیانه و درصد پوست آن تعیین شد. سپس ابعاد الیاف آن اندازه گیری گردید. میانگین رویش سالیانه گونه فوق 4.95 میلیمتر و درصد پوست آن 12.15 تعیین گردید. میانگین طول فیبر، قطر فیبر، قطر حفره سلولی و ضخامت دیواره سلولی به ترتیب 2.26 میلیمتر، 39.39 میکرون، 29.53میکرون و 5.28 میکرون اندازه گیری شد. ضریب درهم رفتگی 58.59، ضریب مقاومت مقاومت به پارگی 36.24 درصد و ضریب انعطاف پذیری 18.12 درصد برای گونه مزبور تعیین شد.
با بررسی روند تغییرات طول الیاف چوب بهاره و تابستانه با افزایش ارتفاع از سطح زمین مشخص شد که طول الیاف با افزایش ارتفاع افزایش یافت و همچنین ویژگی فوق از مغز درخت تا دایره رویش دهم، افزایش یافته و از دایره دهم رویش به سمت پوست کاهش می یابد. میانگین ضخامت دیواره سلولی چوب بهاره و تابستانه با افزایش ارتفاع (تا 2 متر) کاهش و پس از آن با افزایش ارتفاع (تا 5 متر) افزایش یافته به حداکثر می رسد. تغییرات میانگین ضخامت دیواره سلولی چوب بهاره و تابستانه در اثر فاصله از مغز به سمت پوست نشان می دهد که ضخامت دیواره سلولی از دایره رویش 5 تا 15 (از مغز سمت پوست) کاهش یافته است.




 

کلیدواژه‌ها

موضوعات