نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

2 عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور- بخش تحقیقات علوم چوب و فرآورده های آن

3 کارشناس حفاظت و حمایت

چکیده

سوسک شاخک بلند سارتا (Aeolesthes sarta) یکی از مهمترین آفات درختان نارون، گردو، صنوبر، چنار و تعدادی از گونه های دیگر درختی در ایران می باشد. چوب این درختان ارزش صنعتی و اقتصادی بالایی داشته و A.sarta باعث خسارت کمی و کیفی زیادی به چوب آنها شده است. برای محاسبه خسارت کمی و میزان کاهش تولید چوب با شمارش تعداد دالان های ایجاد شده و محاسبه حجم آنها در هر مترمکعب از چوب تنه درختان میزبان، میزان کاهش چوب بوسیله تغذیه لارو آفت مطالعه شد. برای مطالعه میزان خسارت کیفی چوب درختان میزبان، چوبهای سالم و چوبهای آفت زده درختان مختلف از نظر ارزش صنعتی و اقتصادی مورد مقایسه قرار گرفتند.
نتایج بدست آمده از مطالعات انجام شده نشان داد که خسارت کمی حشره فوق الذکر زیاد بوده و نزدیک به 20% از چوب تنه درختان آلوده بوسیله لاروهای این حشره مورد تغذیه قرار گرفته و از بین می روند. علاوه بر این به علت خشکیدن درختان میزبان، رشد درخت و در نتیجه تولید چوب کاملا متوقف می گردد. گاهی اوقات در اثر حمله تعداد زیاد لارو آفت به تنه درخت میزبان باعث خورده شدن و از بین رفتن مغز چوب تنه شده و بیش از 50% از چوب نابود گشته و تنه درخت میان تهی می گردد.
همچنین به علت خسارت آفت و وجود دالانهای متعدد در تنه درخت خسارت دیده کیفیت چوب تغییر پیدا کرده و چوب هرگونه کاربرد و ارزش صنعتی خود را از دست داده و به چوب هیزمی تبدیل می شود و برخی از گونه ها نظیر گردو و توسکا تا حدود 90% قیمت و ارزش اقتصادی خود را از دست می دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات