نوع مقاله : مدیریت و اقتصاد چوب

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی

2 دانشیار، گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، واحد کرج،دانشگاه آزاد اسلامی.

3 دانشیار، گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی

4 استاد، گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی

10.22092/ijwpr.2024.366558.1777

چکیده

سابقه و هدف: بیماری کووید- 19 صنایع گوناگون فراورده های چوبی را در جنبه های مختلفی از قبیل دسترسی به ماده اولیه، زنجیره عرضه، تولید و میزان فروش محصول و حتی ترجیحات مشتریان، دچار چالش های جدی نمود. بنابراین به نظر میر سد که دردوران پسا کرونا، این صنایع نیازمند سیاست های حمایتی دولت می باشند. بنابراین این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی گر حمایت دولت در رابطه با بازنگری در برخی از سیاست های اتخاذ شده از قبیل استراتژی های سرمایه گذاری، ایجاد تاب آوری در صنایع و آشنایی و ارتقاء دانش مالی مدیران این صنایع جهت افزایش میزان تولید محصولات متنوع مبلمان چوبی در دوران پسا کرونا انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش از نظر ماهیت، بنیادی-کاربردی و از نظر نوع تحقیق، جزء تحقیقات آمیخته شامل متغیرهای کمی و کیفی است. جامعه ی مورد مطالعه را 180 نفر از مدیران شرکت های تولیدی مبلمان اداری و منزل مستقر در استان های تهران و البرز تشکیل دادند که از طریق فرمول کوکران از میان آنها 120 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات مقدماتی بر حسب نیاز از روش های میدانی- کتابخانه ای استفاده می شود ، ابزار اصلی گردآوری اطلاعات برای این تحقیق پرسشنامه تایید شده از سوی خبرگان دانشگاهی در نظر گرفته شده است. پرسشنامه مورد استفاده دربرگیرنده 22 سوال مربوط به متغیرهای تحقیق، شامل تاب‌آوری ، حمایت دولت به عنوان متغیر تعدیل کننده، استراتژی‌های سرمایه گذاری، دانش مالی با و جهش تولید می باشد. همچنین مقیاس مورد استفاده، مقیاس لیکرت 5 گزینه ای می باشد. در این پژوهش، برای تعیین پایایی پرسشـنامه و روایی همگرا از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراج شده استفاده شد. به منظور تحلیل ساختار درونی پرسشنامه و کشف عوامل تشکیل دهنده هر سازه یا متغیر مکنون، از ابزار تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. همچنین جهت بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارSPSSو جهت بررسی روابط بین متغیرها از روش معادلات ساختاری بر مبنای به کار گیری نرم افزار Smart -Pls استفاده شده است.
نتایج: نتایج حاصل از بررسی همبستگی بین متغیرها، نشان می دهد در سطح معنی داری 1 درصد بیشترین همبستگی بین متغیرهای دانش مالی با استراتژی های سرمایه گذاری است و کمترین همبستگی بین متغیرهای حمایت دولت با جهش تولید است. همچنین، بررسی پایایی پرسشـنامه، نشان می دهد که پایایی و روایی همگرا در سوالات وجود دارد. نتایج حاصل از بررسی مدل اندازه گیری با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی ، بازگو کننده این مطلب میباشد که گویه های مدل به درستی تعریف شده وحذف هیچکدام از آنان توصیه نمی گردد، زیرا مقادیر بارهای عاملی از حداقل مقدار قابل قبول آن یعنی 3/0 بالاتر است. این مطالعه نشان داد که بین استراتژی های سرمایه گذاری، تاب آوری و دانش مالی به عنوان متغیرهای مستقل و جهش مثبت به عنوان متغیر وابسته ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد.. یافته های تحقیق نشان می دهد که مولفه حمایت دولت نیز با جهش تولید ارتباط مثبت و معنی داری دارد. در رابطه با نقش حمایت دولت به عنوان متغیر میانجی در ارتباط بین استراتژی های سرمایه گذاری، تاب آوری و دانش مالی بر روی جهش تولید صنعت مبلمان چوبی، نتایج نشان دهنده ارتباط موثر می باشد. در تمامی این فرضیه های تحقیق، سطح معناداری آزمون p-value دارای مقداری کمتر از 5% شده و مقدار T خارج از بازۀ(96/1 ،96/1-) بوده، لذا با ضریب اطمینان 95% تأثیر گذاری معنی داراست.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این تحقیق، آشکار ساخت که در در دوران پساکرونا، صنایع مبلمان چوبی ممکن است با تحولات و تغییرات جدید روبرو شوند. این تغییرات می توانند شامل تغییردر در نیازها و سلایق مشتریان، روند بازاریابی و فروش محصولات، استفاده از محصولات دوستدار محیط زیست، تغییر در ساختار شرکت ها و ضرورت ایجاد هلدینگ های صنعتی، ضرورت استفاده از فناوری های جدید در تولید محصولات متنوع صنایع مبلمان و دکوراسیون، توجه بیشتر بر ساختار های درونی شرکت جهت بالابردن میزان تاب آوری، استفاده ازمدیرانی با دانش مالی گسترده جهت مقابله با نوسانات دارایی های مالی شرکت باشند. هم چنین، در دوران پساکرونا، حمایت دولت از صنایع مبلمان چوبی می‌تواند نقش مهمی در تأثیر استراتژی‌های سرمایه‌گذاری، تاب آوری و دانش مالی بر روی جهش تولید این صنایع ایفا کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات