نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه چوب و کاغذ، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران

2 استاد، گروه چوب و کاغذ، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران

3 دانشیار گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ دانشگاه تهران

4 مدرس، گروه چوب و کاغذ، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران

چکیده

صنعت مبلمان ازجمله صنایعی است که از سهم قابل توجهی در تجارت جهانی برخوردار است، بنابراین رشد و توسعه این صنعت و فراهم آوردن زمینه حضور هدفمند آن در بازارهای جهانی می­تواند تأثیر بسزایی در افزایش تولید ناخالص داخلی و کسب درآمدهای غیر نفتی برای کشور داشته باشد. در این مطالعه وضعیت تجارت خارجی مبلمان خانگی و همچنین تعیین و اولویت­بندی شاخص­های مؤثر بر توسعه صادرات این بخش از مبلمان بررسی شده است. ابتدا با توجه به آمارهای منتشر شده از طرف اداره گمرک جمهوری اسلامی مقدار واردات و صادرات مبلمان خانگی مشخص شد و برای تعیین شاخص­ها، از مطالعات کتابخانه­ای و مصاحبه با تعدادی از صاحبان صنایع مبلمان و کارشناسان مرتبط استفاده شد. شاخص­های تأثیرگذار به 6 گروه اصلی و 48 زیر شاخص تقسیم شدند. درجه اهمیت شاخص­ها پس از اخذ نظرات کارشناسان با فرایند تحلیل سلسله مراتبی تعیین شد. نتایج نشان داد که شاخص­های مواد و محصول، اقتصاد و بازار در سطح اصلی دارای بالاترین ارزش وزنی هستند. همچنین از بین زیر شاخص‌ها، عرضه پایدار مواد اولیه، توسعه بازاریابی راهبردی و تأمین منابع پولی ارزان­قیمت و کم­بهره به‌ترتیب بیشترین اهمیت را داشتند.

کلیدواژه‌ها

-Brown, K.W., 2011. Why Strategic Marketing is Critical to Your Success. http://www.kevinbrownmarketing.com/article-why-strategic-marketing-is-critical-to-your-success/
-Bu, T., 1999. An analysis of global marketing strategy for the Malaysian wooden furniture industry. M.Sc., Thesis, University Putra Malaysia, Malaysia. pp: 90-91
-Cooper, G., 2000. Strategic Marketing Planning for Radically New Products. Journal of Marketing, 64(1): 1-16.
-Duisenberg F., 2001. The role of financial markets for economic growth. Presented in the Economics Conference "The Single Financial Market: Two Years into EMU" in Vienna on 31th May 2001. pp: 11-16 .
-Farahani, R.,  Rezapour, Sh., and  Kardar, L., 2011. Supply Chain Sustainability and Raw Material Management: Concepts and Processes. IGI Global, Hershey, USA, ISBN-10, pp: 215.
-Fatolahzadeh, A., 2003. situation Iran's foreign trade in furniture. MSC thesis. Faculty of Management .Tehran University. P: 80-90.
-Flint, J., 2004. Strategic marketing in global supply chains: Four challenges. Industrial Marketing Management, 33(1): 45-50
-Han, X., wen, Y., and shashi, k., 2009. The goble competitiveness of the Chinese wooden furniture industry. Journal of Forest Policy and Economics, 11: 561-569.
-Home & Office Furniture Exporters Union news bulletins., 2009. Special export-eighteenth International Exhibition Hall Furniture. P: 25.
-Lazonick, W., 1997. Financial History Review. Cambridge University Press, London, UK, pp: 117.
-Levine, R., 1997. Financial Development and Economic Growth Views and Agenda. Journal of Economic Literature, 35(2): 688-726.
-Linton, D., Klassen, R., and Jayaraman, V., 2007. Sustainable supply chains An introduction. Journalof Operations Management,  25(6): 1075–1082.
-Mohebi, N., 2010. Determining of Effective Criteria On Sustainable Development Of  Iran Furniture Industry And Suggestion Of proper Solutions.  MSC thesis. Faculty of wood and paper. Tehran University. P: 25-45.
-Ratnasingam, J., and Lim C., 2008. Status and challenges of the Malaysian furniture sector in the globalized world. Proceedings of the National Conference on Forest Products, October 2008, Kuala Lumpur, Malaysia, pp: 190-198.
-Rob, D., Xie, B., and Arthanari, D., (2008). Supply chain and operations practice and performance in Chinese furniture manufacturing. International Journal of production economics, 112(2): 683-699.
-Shoham, A., 1999. Performance in Trade Shows and Exhibitions a Synthesis and Directions for Future Research. Journal of Global Marketing,  12(3): 41-57.
-Tajdini, A., Rabee, D., Latibari, A., and Poormosa, Sh., 2011. Study of Parameters affecting on exports of wooden furniture. Journal of Science and Natural Resources, 6 (2):71-87.
-The World furniture outlook 2011/2010, prepared by CSIL, center for industrial studies- Milan (Italy). www.csilmilano.com/
-Ziaie, M., 2010. Evaluate trend market of furniture global 1998-2007, manufacturers, consumers, strategic markets and place of Iran. . Journal of Wood and Paper Industries, 49: 66-72.
-Ziaie, M., 2010. Global furniture market at a glance: Major players, strategic trends, challenges and opportunities Iran. Journal of Wood and Paper Industries, 48: 48-54.
-Ziaie, M., Mohamed, S., Ratnasingam, J., Noor, A., and Saleh, R., 2011. Competitive strategy trends among the malaysian wooden furniture industry: An strategic groups analysis  Journal, 11: 2487-2499.
-Zolghadr, M., 2007. Review of Iran's trade in wood and the possibility of wood products exports to the Persian Gulf Arab states. Journal of Wood and Paper Industries, 28: 98-99.