نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم چوب و فرآوردههای آن، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، تهران

2 بخش تحقیقات علوم چوب و فراورده های آن، مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

3 گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهرانعضو هیات علمی دانشگاه تهران

4 ابخش تحقیقات علوم چوب و فراورده های آن، مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

چکیده

در این تحقیق با استفاده از خرده چوب های راش تحت شرایط استفاده از 3 گرادیان رطوبت صفر، 3 و 6 درصد، 2 دمای پرس 165 و 185 درجه سانتیگراد و 2 زمان پرس 3 و 5 دقیقه با هدف بررسی تاثیر شرایط ساخت به ویژه گرادیان رطوبت بر ویژگی های فیزیکی و مکانیکی تخته خرده چوب به ساخت تخته های آزمایشگاهی اقدام گردید. از ترکیب عوامل فوق، 12 تیمار بوجود آمد و برای هر تیمار 3 تخته (تکرار) و در مجموع 36 تخته ساخته شد. ویژگی های فیزیکی و مکانیکی تخته های ساخته شده، اندازه گیری شد و نتایج حاصل با استفاده از طرح آماری کاملا تصادفی و آزمون فاکتوریل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج نشان داد که افزایش گرادیان رطوبت باعث بهبود مدول الاستیسیته تخته ها شده است و افزایش زمان پرس در گرادیان صفر درصد باعث کاهش یافتن مقاومت خمشی و مدول الاستیسیته گردیده است. در حالی که در گرادیان های رطوبت بالاتر، افزایش زمان پرس موجب بهبود این ویژگی ها گردیده است. از طرف دیگر مشاهده شد که رابطه معکوسی بین گرادیان رطوبت و مقاومت چسبندگی داخلی وجود دارد و افزایش زمان پرس موجب بهبود چسبندگی داخلی تخته ها شده است.
نتایج حاصل از اندازه گیری واکشیدگی ضخامت تخته ها نشان داد که با افزوده شدن به گرادیان رطوبت، واکشیدگی ضخامت تخته ها نیز افزایش یافته است. ولی افزایش زمان پرس باعث کاهش و بهبود واکشیدگی ضخامت شده است و با افزایش یافتن گرادیان رطوبت، تاثیر افزایش زمان پرس در کاهش مقدار واکشیدگی ضخامت شدیدتر بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات