نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکترای تخصصی، گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، البرز، ایران

2 دانشیار، گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، البرز، ایران

3 استاد، گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، البرز، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش شناسایی انتظارات و ترجیحات مصرف‌کنندگان مبلمان منزل و اداری با استفاده از آزمون‌های ناپارامتری است. جامعه آماری این تحقیق مشتریان صنعت مبلمان چوبی منزل و اداری در شهر تهران بوده و روش نمونه‌گیری، طبقه‌بندی‌شده می‌باشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. شاخص‌های تأثیرگذار اولیه با مطالعه منابع موجود گزینش و مدل وان و همکاران، به‌عنوان مدل پایه در نظر گرفته شد. بعد از انجام مطالعات لازم، تنظیم پرسش‌نامه محقق ساخت و تحلیل عاملی داده‌ها، الگوی مفهومی تحقیق طراحی و با انجام یک تحقیق میدانی و تحلیل نتایج با استفاده از آزمون t- استودنت و آزمون فریدمن ارتباط بین ترجیحات مصرف‌کنندگان با 5 عامل و 17 زیرشاخص بررسی گردید. پایایی داده‌های به‌دست‌آمده با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. میانگین کلیه شاخص‌های مورد بررسی بر اساس نتایج آمار توصیفی در حد متوسط ارزیابی شدند. مقادیر کمینه و بیشینه و انحراف معیار، عدم وجود داده‌های پرت را نشان داد. با توجه به بزرگ‌تر بودن سطح معناداری برای آزمون کولموگراف از خطای 5%، متغیرها منطبق بر توزیع نرمال فرض شدند. نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین کلیه شاخص‌های تحقیق و ترجیحات مصرف‌کننده در مورد مبلمان منزل و اداری وجود دارد. بر اساس نتایج آزمون تی‌تک نمونه‌ای، مصرف‌کنندگان در خرید مبلمان چوبی منزل و اداری عوامل مسئولیت‌پذیری شرکت، ویژگی‌های محصول و فروشنده و عوامل داخلی را بیشتر از حد متوسط و عوامل ایمنی و ویژگی‌های زیست محیطی را عملاً در حد متوسط ترجیح می‌دهند. ویژگی‌های فروشنده، عوامل داخلی، عوامل مسئولیت‌پذیری شرکت، ویژگی‌های محصول و عوامل ایمنی و ویژگی‌های زیست محیطی، به‌ترتیب اولویت‌بندی شاخص‌ها بر اساس آزمون فریدمن به‌دست آمد.

کلیدواژه‌ها

-Adibi, N., Kazemi, A. and Mohammadi, M., 2014. Investigating the Relationship between Consumer Characteristics and Brand Personality (Case Study of Hyundai Owners and Buyers in Isfahan). Bi- quarterly Journal of Business Administration Research, Vol. 6, Issue 11, pp. 105-124.
-Asghari Jafarabadi, M., Mohammadi, S.M.,2013. Statistical Series: An Introduction to Inferential Statistics (Point Estimation, Confidence Interval and HypothesisTesting). Journal of Diabetes and Metabolic Disorders 2013, 12(3): 173-192 [In Persian].
-Azevado, A., Pessoa, F., 2005. Clothing Branding Strategies: Influence Of Brand Personality On Advertising Response. Journal Of Textile And Apparel,Technology And Management, Volume 4, Issue3, Spring 2005.
-Burns,H.D. Neisner,l., 2006. Customer satisfaction in a retail setting the contribution of emotion. International Journal of Retail & Distribution Management, 34(1): pp. 49-66.
-Cai, Z., Aguilar., F.X., 2013. Consumer stated purchasing preferences and corporate social responsibility in the wood products industry: Aconjoint analysis in the U.S. and china. Ecological Economics, Volume 95, PP.118-127.
-Dasmohapatra, S., Smith., P.M., 2008. Customer Value in the Oriented Strandboard Industry. Wood and Fiber Science, 40(1): 42-54.
-Eskildsena, J., Kristensena., K., 2008. Customer satisfaction and customer loyalty as predictors of future business potential.Total Quality Management & Business Excellence, 19, pp. 843-853.
-Gharecheh, M., Mirhashemi, A., 2013. Investigating the Role of Consumer Decision-making Styles on the Buying Process among Employed Women. Business Management Vision, Vol. 92, Issue 16, pp. 53-72.
-Heydarzadeh, K., Behboodi, M., Ghodsikhah, A., Monsefi, M., Monshi, A., 2011. Intangible Brand Advertising and Its Impact on Consumer Choice. Journal of Marketing Management, 6, Issue 13, pp. 19-40.
-Heydarzadeh, K.,Zandhesami, H. and Hassanloo, M., 2009. Evaluating Customers Preferences in the Process of Purchasing Foreign Goods. Journal of Marketing Management, Vol. 4, Issue 7.
-Khorshidi, Gh., Arefi, A. and Fayazi Azad, A., 2010. Perceptions of Korean and Iranian Home Appliances. Journal of Business Management Vision, Shahid Beheshti University of Tehran, Issue 1, pp. 77-93.
-Kotler, F., Armstrong, GA., 2017. Principles of Marketing, Trans by Bahman Forouzandeh, Nashr-e Amoukhteh, Tehran, 856 p.
-Lassner, E., Schubert, W.D., 2007. Tungsten is still very much an element of lighting, 20th Annual General Meeting of Inernational Tungsten Industry Association.
-Manuel,  A., Leonhart,R. and Broman,o., 2015. Consumers’ perceptions and preference profiles for wood surfaces tested with pairwise comparison in Germany. Annals of forest science. 72(6): 741-745.
-Mowen, J.C. And Minor, M., 2017. Consumer Behavior, internal and external factors, translated by Abass Saleh Ardestani and Mohammad Reza Sadi. Aylar Publication, Tehran. 568pp.)Translated).
-Rahmati Ghofrani,Y.,Taleghani,M.,Cheprani,I.,2017.Consumer value trends and shopping behavior tendencies.Journal of Business Management Exploration,9(17): 1-24
-Saeed Ardakani,S.,Saneian,Z.,Manti,N.,2019.Effecting the Iranian consumers desire to buy and consume Iranian goods.Business Management Quarterly,11(2): 241-258.
-Shen, x., Tan, K.C. and Xie, M., 2000.Innovative product development using Kano's model and QFD. European journal of Innovation Management, 3(2): 91-99.
-Toppinen, A., Toivonen, R., Valkeapaa, A. and Ramo, A-K., 2015. Consumer perceptions of environmental and social sustainability of wood products in the finish market. Scandinavian Journal of Forest Research, 28(8): 775-783.
-Wan, M.,Toppinen, A. and Chen, J.,2014. Consumers’ environmental awareness towards children’s furniture in Shanghai and Shenzhen, China.Uppsala, Sweden, Scandinavian Forest Economics: Proceedings of the Biennial Meeting of the Scandinavian Society of Forest Economics, May 22-24, 2014(45): 1-9.