نوع مقاله : مدیریت و اقتصاد چوب

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

2 استادیار، گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

3 دانشیار، گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

چکیده

   
سابقه و هدف: سازمان‌ها برای افزایش عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی به شاخص‌های بازاریابی، نوآوری و یادگیری وابسته هستند. با بهره‌گیری از توانمندی‌های مناسب بازاریابی و نوآوری، علاوه بر سودآوری و مزیت رقابتی، طولانی شدن چرخه حیات محصول و پایداری در صحنه رقابت را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند. به‌نحوی‌که تغییرات سریع‌تر فناوری‌های تولیدی، لزوم تقویت توانمندی‌های منابع انسانی را برای همه ارکان سازمان ضروری می‌نماید.
 مواد و روش‌ها: در این تحقیق به بررسی تأثیر قابلیت‌ها و توانمندی‌های بازاریابی، نوآوری و یادگیری کارکنان بر عملکرد شرکت‌های مبلمان چوبی اداری پرداخته شده است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان شاغل در شرکت‌های مبلمان چوبی اداری در شهرک‌های صنعتی در دو استان تهران و البرز بود. روش نمونه‌گیری، طبقه‌بندی‌شده بوده و برای تعیین حجم نمونه (92 نفر) از جدول کرجسی- مورگان استفاده گردید. شاخص‌های تأثیرگذار اولیه با مطالعه منابع موجود گزینش و مدل مفهومی تحقیق با در نظر گرفتن عملکرد سازمان (شرکت) به‌عنوان متغیر وابسته و متغیرهای بازاریابی، نوآوری و یادگیری به‌عنوان متغیرهای مستقل طراحی شد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات برای این تحقیق، پرسش‌نامه بوده است. برای بررسی فرضیه‌های تحقیق و تحلیل روابط ساختاری بین متغیرها از همبستگی و تحلیل عاملی تأییدی و روش مدل‌سازی معادلات ساختاری بر پایه روش حداقل مربعات جزئی استفاده گردید.
 نتایج: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که قابلیت‌های نوآوری و بازاریابی و یادگیری تأثیر مثبتی بر عملکرد شرکت‌های مبلمان چوبی دارند. علاوه بر آن، این قابلیت‌ها به‌صورت مکمل نیز درمجموع 9/96 درصد از تغییرات متغیر وابسته عملکرد شرکت را تبیین می‌کنند. نتایج حاصل از شاخص ارزیابی کیفیت مدل، نشان می‌دهد که قابلیت بازاریابی (اثر قوی)، قابلیت نوآوری (اثر متوسط) و قابلیت یادگیری (اثر ضعیف) بیشترین اثرگذاری را برعملکرد شرکت دارند. نتایج حاصل از این تحقیق به شرکت‌های متنوع تولیدکننده محصولات صنعت مبلمان چوبی که دائماً به دنبال صادرات کالاهای خود هستند یادآوری می‌نماید که برخلاف بازار تا حدودی غیررقابتی داخل کشور، برای رقابت با شرکت‌های دیگر در بازارهای هدف، بایستی سعی نمایند که با توجه به عواملی از قبیل بازاریابی، نوآوری و یادگیری، موجب بهبود کیفیت محصول، کاهش هزینه و درنهایت افزایش عملکرد شرکت گردند.
 نتیجه‌گیری: استفاده از روش‌های مناسب بازاریابی، قابلیت‌های نوآورانه و افزایش توانمندی منابع انسانی در راستای تقویت یادگیری سازمانی در شرکت‌های صنایع مبلمان چوبی باعث تقویت عملکرد و جایگاه شرکت‌های مذکور می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

-Afthanorhan, W.M.A.B.W., 2013. A Comparison of Partial Least Square Structural Equation Modeling (PLS-SEM) and CovarianceBased Structural Equation Modeling (CB-SEM) for Confirmatory Factor Analysis. International Journal Engineering and Science Innovative Technologies (IJESIT), 2(5): 198-205.
-Alegre, J. and Chiva, R., 2013. Linking Entrepreneurial Orientation and Firm Performance: The Role of Organizational Learning Capability and Innovation Performance. Journal of Small Business Management, 51(4): 491-507
-Allameh, S.M., 2005. Knowledge creation, the golden key to continuous innovation and sustainable competitiveness. Journal of Management, 105-106: 19-22[In Persian].
-Amiri, H., 2008. Investigating the status of furniture and wood products in Iran. Iran Wood & Paper Industry Magazine.18:24-26[In Persian].
-Cao, X. and Hansen, E., 2004.  Innovation in China's Furniture Industry. Forest products Journal, 54: 1-18.
-Chaston, I., Badger, B. and Sadler-Smith, E., 2001. Organizational learning: an empirical assessment of process in small UK manufacturing firms. Journal of Small Business Management 39, 139–151.
-Doole, I., Grimes, T. and Demack, S., 2006. An exploration of the management practices and processes most closely associated with high levels of export capability in SMEs. Marketing Intelligence and Planning 24(6): 632–647.
-Eisenhardt, K.M. and Martin, J.A., 2000. Dynamic capabilities: what are they Strategic Management Journal, 21(10/11): 1105–1121.
-Feiz, D., Nemati, M.A., Jebbeli Javan, A. and Zangian, S., 2012. The effect of marketing capabilities on the performance consequences of small and medium entrepreneurial companies (Case study: Tehran Hamburger Food Company). Quarterly Journal of Innovation and Entrepreneurship. 1(1 & 2): 19-28[In Persian].
-Fornell, C. and Larcker, D.F., 1981. Evaluating structural equation models with unobservable variables and measure. Journal of Marketing Research, 18(1): 39-50.
-Guimares, J.C.D., Severo, E.A., Dorion, E.C.H., Coalier, F. and Olea, P.M., 2016. The use of organisational resources for product innovation and organisational performance: A survey of the Brazilian furniture industry. International Journal of Production Economics, 180:135-147.
-Hair, J.G., 2014. A primer on partial least squares structural equation modelling (PLS SEM). Edinburgh Gate Harlow: Pearson Education Limited. www.pls-sem.com
-Harris, L.C. and Ogbonna, E., 2001. Strategic human resource management, market orientation, and organizational performance. Journal of Business Research, 51(2):  157-166.
-Hosseini, A., Tabibi, M. and Hosseini, S.A., 2016. Study therelationship of aligning marketing strategies and organizational performance with the mediator role of supply chain performance. Case study: office furniture production industrial corporations in Tehran. Iranian Journal of Wood and Paper Science Research, 31(3): 522-540[In Persian].
-Hulland, J., 1999. Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: A review of four recent studies. Strategic Management Journal, 20(2): 195- 204.
-Hult, G.T.M. and Ketchen Jr., D.J., 2001. Does market orientation matter? a test of the relationship between positional advantage and performance. Strategic Management Journal, 22(9): 899–906.
-Larijani, F., 2011. Investigation the Role of Applied-Science Education on The Industrial Development,( case of Study: Furniture Industry).2 International conference of DECO, Tehran, Iran[In Persian].
-Lei, P.W. and Wu, Q., 2007. Introduction to structural equation modeling: Issues and practical considerations. Educational Measurement: Issues and Practice, 26(3): 33-43.
-Li, X. and Mitchell, R.K., 2009. The pace and stability of small enterprise innovation in highly dynamic economies: a China-based template. Journal of Small Business Management 47, 370–397.
-Morgan, N.A., Vorhies, D.W. and Mason, C.H., 2009. Market orientation, marketing capabilities, and firm performance. Strategic Management Journal, 30(8): 909–920.
-Newbert, S.L., 2007. Empirical research on the resource-based view of the firm: an assessment and suggestions for future research. Strategic Management Journal, 28(2): 121-146.
-O’Cass, A. and Sok, P., 2012. Examining the role of within and between functional area resource-capability complementarity in achieving customer and product based performance outcomes. Journal of Strategic Marketing 20, 345–363.
-O’Cass, A. and Weerawardena, J., 2010. The effects of perceived industry competitive intensity and marketing-related capabilities: drivers of superior brand performance. Industrial Marketing Management 39(4): 571–581.
-O’Dwyer, M., Gilmore, A. and Carson, D., 2009. Innovative marketing in SMEs. European Journal of Marketing 43(1/2): 46–61.
-Prieto, I. and Revilla, E., 2006 .Assessing the impact of learning capability on business performance: empirical evidence from Spain. Management Learning, 37(4): 499-522.
-Rahmaniseresht, H. and Safaeian, M., 2011.Competitiveness model of Iranian manufacturing industries. Journal of Industrial management studies,9(22)75-104 [In Persian].
-Ratnasingam, J. and Loras, F., 2003. The sustainability of The Asian wooden furniture industry. Holz Als Roh- und Werkstoff, 61: 233–237.
-Rosenbusch, N., Brinckmann, J. and Bausch, A., 2011. Is innovation always beneficial? A meta-analysis of the relationship between innovation and performance in SMEs. Journal of Business Venturing 26, 441–457.
-Sok, P., O’Cass, A. and Sok, K.M., 2013. Achieving superior SME performance: Overarching role of marketing, innovation, and learning capabilities. Australasian Marketing Journal, 23: 161-167.
-Tajdini, A., Rabie, D., Latibari, A. and Pourmousa, S., 2011. Study of indicators effect on the export of wooden furniture products in the country. Journal of Natural Resources Science and Technology, 6(2): 71-87[In Persian].
-Terziovski, M., 2010. Innovation practice and its performance implications in small and medium enterprises (SMEs) in the manufacturing sector: a resource-based view. Strategic Management Journal, 31, 892–902.
-Verhees, F.J.H.M. and Meulenberg, M.T.G., 2004. Market orientation, innovativeness, product innovation, and performance in small firms. Journal of Small Business Management 42, 134–154.
-Zand Hesami, H. and Ashtianipour, Z., 2012. Analyze how the impact of technological innovation capabilities on the competitiveness of small and medium enterprises. Journal of Innovation Management, 2(2):1-24[In Persian].