نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضوهیات علمی واحد چالوس

10.22092/ijwpr.2024.365063.1769

چکیده

سابقه و هدف: سالانه مقادیر زیادی گونه‌های دست کاشت سازگار با محیط نیمه خشک کلان شهر تهران کاشته می‌شود. در این میان کونه‌های دست کاشت چنار و کاج تهران علاوه بر ایجاد فضای سبزو با نشاط شهری، می‌توانند نقش زیادی در جذب عناصر فلزی و اجزای موجود در هوای آلوده شهر تهران را نیز داشته باشد. این تحقیق با هدف شناسایی و مقایسه عناصر فلزی موجود درچوب، پوست و برگ چنار و کاج الداریکا با استفاده از روش جذب اتمی شعله انجام شد.
مواد و روش ها: در این تحقیق تعداد 20 نمونه آزمونی جداگانه از برگ، چوب و پوست درخت چنار و کاج الداریکا دست کاشت و بصورت تصادفی از منطقه 4 شهری تهران انتخاب گردید. طبق آزمون های استاندارد TAPPI ابتدا آرد برگ، چوب و پوست نمونه ها و درصد خاکستر آن‌ها اندازه‌گیری شد. سپس با کمک اسید نیتریک 65 درصد و به مدت یک ساعت، محلول حاوی عناصر فلزی از خاکستر جداسازی شد. در این تحقیق از دستگاه اسپکتروفوتومتری جذب اتمی جهت تعیین نوع و درصد یون های فلزی جذب شده در چوب، پوست و برگ چنار و کاج الداریکا استفاده گردید.
یافته های تحقیق: نتایج نشان داد که بیشترین خاکستر در پوست چنار و کمترین آن در چوب چنار مشاهده شد. بیشترین میزان جذب یون آهن در برگ چناروکمترین آن در چوب چنار وجود داشت. میزان جذب یون آهن در پوست کاج بیشتر از چوب و برگ آن و در برگ چنار نیز بیشتر از چوب وپوست آن می‌باشد. یشترین میزان جذب یون پتاسیم در برگ کاج دست کاشت و کمترین آن درپوست کاج الداریکا مشاهده شد. میزان جذب یون پتاسیم در برگ کاجبیشتر ازچوب و پوست آن و در پوست چنار بیشتر از چوب و برگ آن می-باشد. همچنین جذب یون پتاسیم درچنار بیشتراز کاج الداریکا می‌باشد. بیشترین میزان جذب یون مس در برگ کاج دست کاشت و کمترین آن در چوب چنار مشاهده شد. میزان جذب یون مس در برگ بیشتراز پوست و چوب هر دو گونه می‌باشد. همچنین جذب یون مس در کاج الداریکا بیشتراز چناربود. بیشترین میزان جذب یون سرب در پوست کاج دست کاشت و کمترین آن در چوب چنار و چوب کاج الداریکا مشاهده شد. میزان جذب یون سرب در پوست بیشتر از برگ هر دو گونه و در کاج الداریکا بیشتر از چنار می‌باشد. بیشترین میزان جذب یون روی در برگ چنار و کمترین آن در چوب چنار وجود داشت. میزان جذب یون روی در پوست کاج دست کاشت بیشتر از برگ و چوب آن و در برگ چنار بیشتر از پوست و چوب آن می‌باشد. بیشترین میزان جذب یون نیکل در برگ چنار و برگ کاج و کمترین آن در چوب چنار وجود داشت. میزان جذب یون نیکل دربرگ چنار و کاج دست کاشت بیشتر از پوست و چوب آن ها می‌باشد. همچنین بین دو گونه میزان جذب یون نیکل در کاج بیشتر از چنار دست کاشت می‌باشد.
نتیجه گیری: به طور کلی، نتایج نشان دارد که برگ وسپس پوست درهردو گونه نقش زیادی در جذب یون‌های فلزی موجود در هوا را دارند. همچنین اهمیت گونه کاج در جذب عناصر فلزی مانند نیکل، روی، سرب، آهن و مس به دلیل همیشه سبز بودن بیشتر از گونه چنار می باشد. چوب کاج و چنار کمترین اهمیت درجذب عناصر سنگین را نشان دادند. درصورتی که اهمیت پوست در جذب سرب بیشرین مقدار می‌باشد. بعبارت دیگر در مناطق شهری مانند تهران که آلودگی هوا اهمیت زیادی دارد کاشت گونه کاج موثرتر از چنار به نظرمی‌رسد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات