فرزین خاصی پور؛ آژنگ تاج دینی؛ شادمان پورموسی؛ مهران روح نیا؛ وحید رضا صفدری
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صنعت شرکتهای تولیدی در صنعت کفپوش لمینیت از بعد رقابتپذیری با استفاده از آزمونهای ناپارامتری است. جامعه آماری این تحقیق خبرگان و افراد مطلع در دو حوزه رقابتپذیری و ساختار صنعت کفپوش لمینیت، مدیران در شرکتهای تولیدکننده و واردکننده این محصول و مشتریان عمده کفپوش لمینیت بودند ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صنعت شرکتهای تولیدی در صنعت کفپوش لمینیت از بعد رقابتپذیری با استفاده از آزمونهای ناپارامتری است. جامعه آماری این تحقیق خبرگان و افراد مطلع در دو حوزه رقابتپذیری و ساختار صنعت کفپوش لمینیت، مدیران در شرکتهای تولیدکننده و واردکننده این محصول و مشتریان عمده کفپوش لمینیت بودند روش نمونهگیری، بهصورت تصادفی طبقهبندیشده، میباشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. برای تعیین شاخصهای تأثیرگذار ضمن مطالعه منابع موجود و استفاده از مدل پورتر، بهعنوان مدل پایه بعد از انجام مطالعات لازم و تحلیل عاملی، الگوی مفهومی تحقیق در قالب سه معیار اصلی شامل عوامل محیطی، عوامل درونسازمانی و عوامل ایجاد ارزش ادراکی و 9 زیر معیار طراحی شد. پس از انجام مطالعات لازم، تنظیم پرسشنامه محقق ساخت و تحلیل عاملی دادهها، الگوی مفهومی تحقیق طراحی و با انجام یک تحقیق میدانی و تحلیل نتایج با استفاده از آزمونt- استیودنت و آزمون فریدمن ارتباط بین رقابتپذیری کفپوش لمینیت با سه عامل و 9 زیر شاخص بررسی قرار گرفتند. پایایی دادههای بهدستآمده با روش آلفای کرون باخ مورد تائید قرار گرفت. میانگین کلیه شاخصهای مورد بررسی بر اساس نتایج آمار توصیفی در حد متوسط ارزیابی شدند بر اساس نتایج آزمون t، عوامل محیطی، عوامل درونسازمانی و عوامل ایجاد ارزش ادراکی نقشی بیشتر از حد متوسط بر رقابتپذیری در صنعت کفپوش لمینیت دارند. همچنین بر اساس آزمون فریدمن اولویتبندی شاخصها به ترتیب عامل محیطی، عامل ایجاد ارزش ادراکی و عامل درونسازمانی به دست آمد. تحریمهای کشورهای بیگانه و سیاستهای داخلی کشور دو جزء اصلی عامل محیطی هستند.
مدیریت و اقتصاد چوب
محمد غفرانی؛ زهرا محمد مرادی
چکیده
در دنیای ناپایدار اقتصادی امروز، تولید پایدار و افزایش سطح کمی و کیفی محصولات، جهت حفظ بقاء و رقابت پذیری در بازار داخلی و خارجی الزامیست. بگونهای که در صورت عدم توجه، امکان رقابتپذیری در بازارهای منطقهایی و بین المللی وجود نخواهد داشت. بدین جهت در این پژوهش، با بهرهمندی از نظرات متخصصین و تولیدکنندگان خبره این صنعت مبلمان ...
بیشتر
در دنیای ناپایدار اقتصادی امروز، تولید پایدار و افزایش سطح کمی و کیفی محصولات، جهت حفظ بقاء و رقابت پذیری در بازار داخلی و خارجی الزامیست. بگونهای که در صورت عدم توجه، امکان رقابتپذیری در بازارهای منطقهایی و بین المللی وجود نخواهد داشت. بدین جهت در این پژوهش، با بهرهمندی از نظرات متخصصین و تولیدکنندگان خبره این صنعت مبلمان به شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر رقابتپذیری مبلمان کلاسیک پرداخته شد. شاخصهای مورد بررسی در این پژوهش شامل 5 شاخص اصلی و 17 زیرشاخص بودند که با بکارگیری فرایند تحلیل شبکهای اولویتبندی و درجه اهمیت شاخصها و زیر شاخصها تعیین و با کمک روش دیمتل روابط علی و معلولی شاخصها بررسی شد. نتایج حاصل از بررسیهای صورت گرفته نشان داد شاخصهای اصلی مدیریت تولید و فروش، تضمین کیفیت و سبک طراحی وخلاقیت به ترتیب دارای بالاترین وزن نرمال بودند و زیر شاخص بروز بودن ماشین آلات و فناوری، قیمت مناسب و ماندگاری برند به ترتیب اولویت اول تا سوم تاثیرگذاری بر رقابتپذیری مبلمان کلاسیک را بدست آوردند.
مدیریت و اقتصاد چوب
الهام گورزی؛ آژنگ تاج دینی
چکیده
از دﻻﻳل ﻣﻬﻢ ﻧﺎﻛﺎﻣﻲ ﺷﺮکتهای ﺗﻮﻟﻴﺪی در ﺑﺎزارﻫﺎی ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ، ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ ﻋﺪم رﻗﺎﺑﺖﭘﺬﻳﺮی آنها در قیاس با رقبا اﺷﺎره ﻧﻤﻮد، لذا هدف از این مطالعه تعیین و رتبهبندی شاخصهای موثر بر رقابتپذیری صنعت مبلمان چوبی ایران با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی میباشد. برای این منظور با مطالعات و بررسی پژوهشهای ...
بیشتر
از دﻻﻳل ﻣﻬﻢ ﻧﺎﻛﺎﻣﻲ ﺷﺮکتهای ﺗﻮﻟﻴﺪی در ﺑﺎزارﻫﺎی ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ، ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ ﻋﺪم رﻗﺎﺑﺖﭘﺬﻳﺮی آنها در قیاس با رقبا اﺷﺎره ﻧﻤﻮد، لذا هدف از این مطالعه تعیین و رتبهبندی شاخصهای موثر بر رقابتپذیری صنعت مبلمان چوبی ایران با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی میباشد. برای این منظور با مطالعات و بررسی پژوهشهای صورت گرفته و مصاحبه با تعدادی از کارشناسان متخصص، شاخصهای موثر بر رقابتپذیری صنعت مبلمان چوبی ایران به 4 گروه اصلی و 19 زیرشاخص تقسیم شدند. درجه اهمیت شاخصها و زیرشاخصها پس از اخذ آرای کارشناسان با بکارگیری فرآیند تحلیل سلسله مراتبی تعیین شد. نتایج نشان داد که در میان شاخصهای سطح اصلی، شاخصهای اقتصادی، فنی، مواد و مصالح و انسانی بهترتیب دارای بالاترین ارزش وزنی میباشند. همچنین زیرشاخص طراحی موفق نسبت به سایر زیرشاخصها دارای بالاترین اولویت بوده و بعد از آن زیرشاخصهای مواد اولیه، مدیریت پایدار، نیروی انسانی متخصص، توسعه استاندارد، عرضه پایدار و برندسازی بهترتیب بالاترین اولویتها را بهخود اختصاص دادهاند.