الهام گودرزی؛ آژنگ تاج دینی؛ شادمان پورموسی؛ احمد جهان لتیباری؛ مهران روح نیا
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی انتظارات و ترجیحات مصرفکنندگان مبلمان منزل و اداری با استفاده از آزمونهای ناپارامتری است. جامعه آماری این تحقیق مشتریان صنعت مبلمان چوبی منزل و اداری در شهر تهران بوده و روش نمونهگیری، طبقهبندیشده میباشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. شاخصهای تأثیرگذار اولیه با مطالعه منابع ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناسایی انتظارات و ترجیحات مصرفکنندگان مبلمان منزل و اداری با استفاده از آزمونهای ناپارامتری است. جامعه آماری این تحقیق مشتریان صنعت مبلمان چوبی منزل و اداری در شهر تهران بوده و روش نمونهگیری، طبقهبندیشده میباشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. شاخصهای تأثیرگذار اولیه با مطالعه منابع موجود گزینش و مدل وان و همکاران، بهعنوان مدل پایه در نظر گرفته شد. بعد از انجام مطالعات لازم، تنظیم پرسشنامه محقق ساخت و تحلیل عاملی دادهها، الگوی مفهومی تحقیق طراحی و با انجام یک تحقیق میدانی و تحلیل نتایج با استفاده از آزمون t- استودنت و آزمون فریدمن ارتباط بین ترجیحات مصرفکنندگان با 5 عامل و 17 زیرشاخص بررسی گردید. پایایی دادههای بهدستآمده با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. میانگین کلیه شاخصهای مورد بررسی بر اساس نتایج آمار توصیفی در حد متوسط ارزیابی شدند. مقادیر کمینه و بیشینه و انحراف معیار، عدم وجود دادههای پرت را نشان داد. با توجه به بزرگتر بودن سطح معناداری برای آزمون کولموگراف از خطای 5%، متغیرها منطبق بر توزیع نرمال فرض شدند. نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین کلیه شاخصهای تحقیق و ترجیحات مصرفکننده در مورد مبلمان منزل و اداری وجود دارد. بر اساس نتایج آزمون تیتک نمونهای، مصرفکنندگان در خرید مبلمان چوبی منزل و اداری عوامل مسئولیتپذیری شرکت، ویژگیهای محصول و فروشنده و عوامل داخلی را بیشتر از حد متوسط و عوامل ایمنی و ویژگیهای زیست محیطی را عملاً در حد متوسط ترجیح میدهند. ویژگیهای فروشنده، عوامل داخلی، عوامل مسئولیتپذیری شرکت، ویژگیهای محصول و عوامل ایمنی و ویژگیهای زیست محیطی، بهترتیب اولویتبندی شاخصها بر اساس آزمون فریدمن بهدست آمد.