نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
استادیار، گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشگاه زابل
چکیده
شناسایی روش دخالت اصول ارگونومی در طراحی مبلمان ضروری و مزایای زیادی دارد. ابعاد صندلیها باید حداکثر تناسب را با ابعاد آنتروپومتری جامعه آماری داشته باشد. حال سئوال، اساسی این است که مناسبترین ابعاد صندلی برای جامعه آماری مورد مطالعه چه اندازههایی باید باشد. با عنایت به این سئوال، روششناسی تحقیق توصیفی و تخمینی بوده و از ابعاد آنتروپومتری دانشجویان دانشگاه زابل شامل ارتفاع شانه، ارتفاع آرنج، ارتفاع رکبی، طول رکبی کپل و عرض کپل و همچنین تجزیه و تحلیل آماری همانند آزمون مقایسه میانگین دانکن و معیارهای آمار توصیفی برای تعیین ابعاد صندلی مناسب استفاده شد. تعداد 15 نفر آقا و20 نفر خانم از هر سال تحصیلی دوره لیسانس که برابر140 نفر میباشد، انتخاب شدند. ابعاد هرکدام از تمام انواع صندلیهای آموزشی دانشگاه اندازهگیری شد و اختلاف ابعاد آنتروپومتریک تعداد60 نفر از دانشجوبان یک نوع صندلی آموزشی که دارای حداکثر فراوانی بود، محاسبه شد. نتایج نشان میدهد که دانشجویان بر روی صندلیهای بلندتر از حالت استاندارد مینشینند. اگر ارتفاع سطح دسته صندلی از سطح نشستگاه برابر20، ارتفاع سطح نشستگاه 42، عمق سطح نشستگاه 38، عرض سطح نشستگاه بیش از 59 و ارتفاع پشتی صندلی 35 سانتیمتر باشد، تناسب این ابعاد با ابعاد آنتروپومتری بهترتیب تا 32، 49، 49، بیش از 59 و 44 درصد بهبود مییابد.
کلیدواژهها
موضوعات