نویسندگان
1 دانشیار گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج،
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج
3 استادیار گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج
4 - دانشیار گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج
5 دانشیار گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج
چکیده
در طی سالیان اخیر با توجه به نوآوریهای صورت پذیرفته در تولید، بستهبندی و حمل ونقل انواع مبلمان چوبی، تجارت جهانی این محصولات رشد چشمگیری داشته است. این مسئله بههمراه برخی مشکلات چشمگیر در تولید و بازاریابی، سبب گردیده واردات انواع مختلف مبلمان چوبی به ایران از رشد قابل ملاحظهای در طی سالیان اخیر برخوردار باشد. جهت حصول به وارداتی مقرون به صرفه و اقتصادی، شناخت کلیه عواملی که از دیدگاه صاحب نظران موجب ترجیح اینگونه محصولات نسبت به انواع مشابه تولیدی داخلی میگردد بسیار مهم و ضروری میباشد، بنابراین در این تحقیق با هدف آسیبشناسی علل گسترش حجم واردات، شاخصهای مؤثر بر واردات با استفاده از روشهای تحقیق اسنادی و پیمایشی در قالب طراحی پرسشنامههایی استاندارد با استفاده از نظرات و صاحب نظران آگاه در دانشگاه و نهادهای مرتبط در چهار گروه اصلی اقتصادی، محیطی، فنی و تکنولوژی، و مصرفی تعریف شدند برای بررسی روایی پرسشنامه از روش الفای کرون باخ و برای ارزیابی اعتبار پرسشنامه ار روش اعتبار محتوی استفاده گردید. رتبهبندی شاخصهای اصلی مؤثر بر واردات به سه روش طیف لیکرت، آزمون دانکن و ضریب اهمیّت نسبی هر شاخص انجام پذیرفت. نتایج بهدست آمده از طیف لیکرت برای کل جامعه آماری نشان داد که شاخص محیطی در واردات محصولات مبلمان در رتبه اول قرار داشته و شاخصهای مصرفی، فنی و تکنولوژیکی، و اقتصادی بهترتیب در مراتب بعدی قرار گرفته است. بهوسیله آزمون دانکن شاخصهای کلی رتبهبندی مشخص شد که شاخص اقتصادی در رتبه اول قرار داشته و در رتبه دوم شاخص محیطی قرار گرفته است و شاخص (فنی و تکنولوژیکی) و (شاخص مصرفی) در جایگاه سوم قرار میگیرند و بین این دو شاخص تفاوت معناداری وجود ندارد. در رتبهبندی شاخصهای کلی به روش اهمیّت نسبی، با تقسیمبندی کلی مشاغل در چهار دسته به شرح تولیدکننده، فروشنده یا توزیع کننده، واردکننده و مصرفکننده، با اعمال درصد اهمیّت نسبی از دیدگاه هر یک از این مشاغل به شاخصهای اصلی، اهمیّت هر یک از شاخصها را از دیدگاه مشاغل فعال در این صنف بهدست آمد، نتایج نشان از تفاوت اهمیّت نسبی شاخصها از دید هریک از این چهاردسته دارد.
کلیدواژهها