فرزین خاصی پور؛ آژنگ تاج دینی؛ شادمان پورموسی؛ مهران روح نیا؛ وحید رضا صفدری
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صنعت شرکتهای تولیدی در صنعت کفپوش لمینیت از بعد رقابتپذیری با استفاده از آزمونهای ناپارامتری است. جامعه آماری این تحقیق خبرگان و افراد مطلع در دو حوزه رقابتپذیری و ساختار صنعت کفپوش لمینیت، مدیران در شرکتهای تولیدکننده و واردکننده این محصول و مشتریان عمده کفپوش لمینیت بودند ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صنعت شرکتهای تولیدی در صنعت کفپوش لمینیت از بعد رقابتپذیری با استفاده از آزمونهای ناپارامتری است. جامعه آماری این تحقیق خبرگان و افراد مطلع در دو حوزه رقابتپذیری و ساختار صنعت کفپوش لمینیت، مدیران در شرکتهای تولیدکننده و واردکننده این محصول و مشتریان عمده کفپوش لمینیت بودند روش نمونهگیری، بهصورت تصادفی طبقهبندیشده، میباشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. برای تعیین شاخصهای تأثیرگذار ضمن مطالعه منابع موجود و استفاده از مدل پورتر، بهعنوان مدل پایه بعد از انجام مطالعات لازم و تحلیل عاملی، الگوی مفهومی تحقیق در قالب سه معیار اصلی شامل عوامل محیطی، عوامل درونسازمانی و عوامل ایجاد ارزش ادراکی و 9 زیر معیار طراحی شد. پس از انجام مطالعات لازم، تنظیم پرسشنامه محقق ساخت و تحلیل عاملی دادهها، الگوی مفهومی تحقیق طراحی و با انجام یک تحقیق میدانی و تحلیل نتایج با استفاده از آزمونt- استیودنت و آزمون فریدمن ارتباط بین رقابتپذیری کفپوش لمینیت با سه عامل و 9 زیر شاخص بررسی قرار گرفتند. پایایی دادههای بهدستآمده با روش آلفای کرون باخ مورد تائید قرار گرفت. میانگین کلیه شاخصهای مورد بررسی بر اساس نتایج آمار توصیفی در حد متوسط ارزیابی شدند بر اساس نتایج آزمون t، عوامل محیطی، عوامل درونسازمانی و عوامل ایجاد ارزش ادراکی نقشی بیشتر از حد متوسط بر رقابتپذیری در صنعت کفپوش لمینیت دارند. همچنین بر اساس آزمون فریدمن اولویتبندی شاخصها به ترتیب عامل محیطی، عامل ایجاد ارزش ادراکی و عامل درونسازمانی به دست آمد. تحریمهای کشورهای بیگانه و سیاستهای داخلی کشور دو جزء اصلی عامل محیطی هستند.