مدیریت و اقتصاد چوب
امیر رضا طاهری؛ عباس تمجیدی؛ آژنگ تاج دینی
چکیده
سابقه و هدف: سازمانها برای افزایش عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی به شاخصهای بازاریابی، نوآوری و یادگیری وابسته هستند. با بهرهگیری از توانمندیهای مناسب بازاریابی و نوآوری، علاوه بر سودآوری و مزیت رقابتی، طولانی شدن چرخه حیات محصول و پایداری در صحنه رقابت را برای سازمانها فراهم میکند. بهنحویکه تغییرات سریعتر فناوریهای ...
بیشتر
سابقه و هدف: سازمانها برای افزایش عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی به شاخصهای بازاریابی، نوآوری و یادگیری وابسته هستند. با بهرهگیری از توانمندیهای مناسب بازاریابی و نوآوری، علاوه بر سودآوری و مزیت رقابتی، طولانی شدن چرخه حیات محصول و پایداری در صحنه رقابت را برای سازمانها فراهم میکند. بهنحویکه تغییرات سریعتر فناوریهای تولیدی، لزوم تقویت توانمندیهای منابع انسانی را برای همه ارکان سازمان ضروری مینماید. مواد و روشها: در این تحقیق به بررسی تأثیر قابلیتها و توانمندیهای بازاریابی، نوآوری و یادگیری کارکنان بر عملکرد شرکتهای مبلمان چوبی اداری پرداخته شده است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان شاغل در شرکتهای مبلمان چوبی اداری در شهرکهای صنعتی در دو استان تهران و البرز بود. روش نمونهگیری، طبقهبندیشده بوده و برای تعیین حجم نمونه (92 نفر) از جدول کرجسی- مورگان استفاده گردید. شاخصهای تأثیرگذار اولیه با مطالعه منابع موجود گزینش و مدل مفهومی تحقیق با در نظر گرفتن عملکرد سازمان (شرکت) بهعنوان متغیر وابسته و متغیرهای بازاریابی، نوآوری و یادگیری بهعنوان متغیرهای مستقل طراحی شد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات برای این تحقیق، پرسشنامه بوده است. برای بررسی فرضیههای تحقیق و تحلیل روابط ساختاری بین متغیرها از همبستگی و تحلیل عاملی تأییدی و روش مدلسازی معادلات ساختاری بر پایه روش حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. نتایج: نتایج پژوهش نشان میدهد که قابلیتهای نوآوری و بازاریابی و یادگیری تأثیر مثبتی بر عملکرد شرکتهای مبلمان چوبی دارند. علاوه بر آن، این قابلیتها بهصورت مکمل نیز درمجموع 9/96 درصد از تغییرات متغیر وابسته عملکرد شرکت را تبیین میکنند. نتایج حاصل از شاخص ارزیابی کیفیت مدل، نشان میدهد که قابلیت بازاریابی (اثر قوی)، قابلیت نوآوری (اثر متوسط) و قابلیت یادگیری (اثر ضعیف) بیشترین اثرگذاری را برعملکرد شرکت دارند. نتایج حاصل از این تحقیق به شرکتهای متنوع تولیدکننده محصولات صنعت مبلمان چوبی که دائماً به دنبال صادرات کالاهای خود هستند یادآوری مینماید که برخلاف بازار تا حدودی غیررقابتی داخل کشور، برای رقابت با شرکتهای دیگر در بازارهای هدف، بایستی سعی نمایند که با توجه به عواملی از قبیل بازاریابی، نوآوری و یادگیری، موجب بهبود کیفیت محصول، کاهش هزینه و درنهایت افزایش عملکرد شرکت گردند. نتیجهگیری: استفاده از روشهای مناسب بازاریابی، قابلیتهای نوآورانه و افزایش توانمندی منابع انسانی در راستای تقویت یادگیری سازمانی در شرکتهای صنایع مبلمان چوبی باعث تقویت عملکرد و جایگاه شرکتهای مذکور میگردد.
تبدیل مکانیکی چوب و اتصالات چوبی
هادی غلامیان
چکیده
در این مطالعه، اثر تیمار کرونا بر بهبود دوام پوششهای نیتروسلولزی و پلییورتان مورد استفاده در صنعت مبلمان چوبی قبل و بعد از هوازدگی مورد بررسی قرار گرفت. تختههای تهیه شده از گونه چوبی صنوبر و راش بعد از تیمار کرونا با دستگاه فیلمکش پوشش داده شد و به مدت 30 روز در دستگاه هوازدگی تسریع شده قرار گرفت. سپس میزان تغییرات زاویه تماس، ...
بیشتر
در این مطالعه، اثر تیمار کرونا بر بهبود دوام پوششهای نیتروسلولزی و پلییورتان مورد استفاده در صنعت مبلمان چوبی قبل و بعد از هوازدگی مورد بررسی قرار گرفت. تختههای تهیه شده از گونه چوبی صنوبر و راش بعد از تیمار کرونا با دستگاه فیلمکش پوشش داده شد و به مدت 30 روز در دستگاه هوازدگی تسریع شده قرار گرفت. سپس میزان تغییرات زاویه تماس، مقاومت به سایش خراشان و میزان چسبندگی کششی پوشش به سطح چوب مورد آنالیز قرار گرفت. نتایج نشان داد در اثر تیمار کرونا میزان زاویه تماس در گونههای چوبی کاهش یافت و بیشترین میزان کاهش زاویه تماس در چوب راش مشاهده شد. همچنین، نتایج آزمون چسبندگی نشان داد بیشترین میزان چسبندگی مربوط به پوشش پلییورتان بود و پس از هوازدگی میزان چسبندگی پوششها کاهش یافت ولی استفاده از تیمار کرونا توانست علاوه بر افزایش مقاومت چسبندگی قبل از هوازدگی میزان چسبندگی را پس از هوازدگی به صورت معناداری بهبود بخشد. نتایج آزمون سایش نشان داد، در اثر پوششدهی میزان مقاومت به سایش در گونههای چوبی افزایش یافت و بیشترین میزان در گونه راش پوششداده شده با پلییورتان مشاهده شد. پس از هوازدگی میزان مقاومت به سایش در تمامی نمونهها کاهش یافت ولی استفاده از تیمار کرونا باعث افزایش مقاومت به سایش گردید. به طور کلی میتوان گفت استفاده از تیمار کرونا به صورت معناداری در سطح اعتماد 95 درصد توانسته است قبل و بعد از هوازدگی میزان مقاومت به خواص مکانیکی و دوام پوششها را بهبود بخشد و در نتیجه باعث افزایش طول عمر مبلمان و سازههای چوبی شود.
مدیریت و اقتصاد چوب
حامد احمدی؛ آژنگ تاج دینی؛ امیر لشگری
چکیده
در این پژوهش ، تاثیر طراحی محصولات متنوع این صنعت در جلب رضایت مشتریان نهایی بررسی گردید. برای این منظور، متغیرهای تحقیق عبارتند از:ویژگی های ظاهری ،کیفیت ،قیمت گذاری، سیستم توزیع، خدمات پس از فروش و ارزش درک شده ویک متغیر تعدیل گر جنسیت.. جامعه آماری این پژوهش عبارت از کلیه مشتریان صنعت مبلمان چوبی خانگی استیل در شهر تهران است . برای ...
بیشتر
در این پژوهش ، تاثیر طراحی محصولات متنوع این صنعت در جلب رضایت مشتریان نهایی بررسی گردید. برای این منظور، متغیرهای تحقیق عبارتند از:ویژگی های ظاهری ،کیفیت ،قیمت گذاری، سیستم توزیع، خدمات پس از فروش و ارزش درک شده ویک متغیر تعدیل گر جنسیت.. جامعه آماری این پژوهش عبارت از کلیه مشتریان صنعت مبلمان چوبی خانگی استیل در شهر تهران است . برای بررسی و آزمون مدل مفهومی ارائه شده ، از روش معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS استفاده می شود. نتایج نشان داد که مدل مورد پژوهش در مدل های اندازه گیری مرتبه اول و مرتبه دوم و مدل ساختاری برازش مناسبی داشته است. در مدل اندازه گیری شاخصهای اندازه گیری بار عاملی معناداری ایجاد کرده ، این موضوع نشان می دهد که مدل به درستی از ادبیات نظری تعیین گشته و سنجه های اندازه گیری آن بدرستی شناسایی شده است و این موجب روایی بالای ابزار اندازهگیری تحقیق گردید. متغیر های ویژگی های ظاهری ،کیفیت ، قیمت گذاری، خدمات پس از فروش و ارزش درک شده در سطح اطمینان 99 درصد بر رضایت مشتریان مبلمان چوبی خانگی تاثیر گذار هستند. اما تأثیر متغیر سیستم توزیع بر رضایت مشتریان مورد تایید واقع نشد.همچنین با توجه به نتایج بدست آمده مشخص است که متغیرجنسیت فقط رابطه ی متغیر ویژگی های ظاهری با رضایت مشتریان را آن هم در سطح معناداری 90 درصد مورد تعدیل قرار می دهد.
آژنگ تاج دینی؛ امیر حسین تقدسی؛ شادمان پورموسی؛ احمد جهان لتیباری؛ وحید رضا صفدری
چکیده
در طی سالیان اخیر با توجه به نوآوریهای صورت پذیرفته در تولید، بستهبندی و حمل ونقل انواع مبلمان چوبی، تجارت جهانی این محصولات رشد چشمگیری داشته است. این مسئله بههمراه برخی مشکلات چشمگیر در تولید و بازاریابی، سبب گردیده واردات انواع مختلف مبلمان چوبی به ایران از رشد قابل ملاحظهای در طی سالیان اخیر برخوردار باشد. جهت حصول ...
بیشتر
در طی سالیان اخیر با توجه به نوآوریهای صورت پذیرفته در تولید، بستهبندی و حمل ونقل انواع مبلمان چوبی، تجارت جهانی این محصولات رشد چشمگیری داشته است. این مسئله بههمراه برخی مشکلات چشمگیر در تولید و بازاریابی، سبب گردیده واردات انواع مختلف مبلمان چوبی به ایران از رشد قابل ملاحظهای در طی سالیان اخیر برخوردار باشد. جهت حصول به وارداتی مقرون به صرفه و اقتصادی، شناخت کلیه عواملی که از دیدگاه صاحب نظران موجب ترجیح اینگونه محصولات نسبت به انواع مشابه تولیدی داخلی میگردد بسیار مهم و ضروری میباشد، بنابراین در این تحقیق با هدف آسیبشناسی علل گسترش حجم واردات، شاخصهای مؤثر بر واردات با استفاده از روشهای تحقیق اسنادی و پیمایشی در قالب طراحی پرسشنامههایی استاندارد با استفاده از نظرات و صاحب نظران آگاه در دانشگاه و نهادهای مرتبط در چهار گروه اصلی اقتصادی، محیطی، فنی و تکنولوژی، و مصرفی تعریف شدند برای بررسی روایی پرسشنامه از روش الفای کرون باخ و برای ارزیابی اعتبار پرسشنامه ار روش اعتبار محتوی استفاده گردید. رتبهبندی شاخصهای اصلی مؤثر بر واردات به سه روش طیف لیکرت، آزمون دانکن و ضریب اهمیّت نسبی هر شاخص انجام پذیرفت. نتایج بهدست آمده از طیف لیکرت برای کل جامعه آماری نشان داد که شاخص محیطی در واردات محصولات مبلمان در رتبه اول قرار داشته و شاخصهای مصرفی، فنی و تکنولوژیکی، و اقتصادی بهترتیب در مراتب بعدی قرار گرفته است. بهوسیله آزمون دانکن شاخصهای کلی رتبهبندی مشخص شد که شاخص اقتصادی در رتبه اول قرار داشته و در رتبه دوم شاخص محیطی قرار گرفته است و شاخص (فنی و تکنولوژیکی) و (شاخص مصرفی) در جایگاه سوم قرار میگیرند و بین این دو شاخص تفاوت معناداری وجود ندارد. در رتبهبندی شاخصهای کلی به روش اهمیّت نسبی، با تقسیمبندی کلی مشاغل در چهار دسته به شرح تولیدکننده، فروشنده یا توزیع کننده، واردکننده و مصرفکننده، با اعمال درصد اهمیّت نسبی از دیدگاه هر یک از این مشاغل به شاخصهای اصلی، اهمیّت هر یک از شاخصها را از دیدگاه مشاغل فعال در این صنف بهدست آمد، نتایج نشان از تفاوت اهمیّت نسبی شاخصها از دید هریک از این چهاردسته دارد.